Stor interesse for faglig førpremiere på Bølgen

I en fulltegnet kinosal kunne studenter og ansatte ved Institutt for geofag og andre interesserte se en eksklusiv førpremiere av Bølgen. Den faglige biten om naturfarer var også med på programmet.

Geostudentene Gaute, Oscar, Kristine, Vemund og Maiken fra bachelorporgrammet Geofag: geologi, geofysikk og geografi var begeistret for filmen. Foto: Torbjørn Hundere, Naturviterne

Geostudentene Gaute, Oscar, Kristine, Vemund og Maiken fra bachelorporgrammet Geofag: geologi, geofysikk og geografi var begeistret for filmen. Foto: Torbjørn Hundere, Naturviterne

Eksklusiv førpremiere på «Bølgen»

Den norske filmen Bølgen fra regissøren av Fritt Vilt fra Fantefilm og Nordisk film har blitt viet mye oppmerksomhet i norske og internasjonale medier. Nå er den premiereklar på norske kinoer.

Institutt for geofag i samarbeid med Realfagsbiblioteket kunne invitere til faglig førpremiere til Bølgen på Cinemateket den 24. august. Ikke uventet ble arrangementet helt fulltegnet, og mange heldig studenter og ansatte fra Institutt for geofag (som var prioritert plass), og andre interesserte fikk sjansen til å se å sniktitte på filmen før premieren på norske kinoer.

Før filmvisningen var det en faglig introduksjon. Først ute var instituttleder Brit Lisa Skjelkvåle som ønsket velkommen med noen ord om Institutt for geofag sin forskning og studier som omhandler naturfarer. Deretter gav Anders Solheim fra Norges Geotekniske institutt (NGI) en spennende introduksjon til naturfarer i Norge med spesiell fokus på store fjellskred. De fleste naturfarer i Norge er klimarelaterte, og med prognoser for økt nedbør kan faren for naturfarer som skred øke i fremtiden

Storslått spenningsfilm

Handlingen i Bølgen er en fiksjon og viser et scenario som omhandler det ustabile fjellmassivet Åkneset i Møre og Romsdal og hva som kan skje viss deler av fjellmassivet løsner og sklir ut i Storfjorden.

I filmen følger vi geologen Kristian Eikfjord (Kristoffer Joner) og hans kone Idun (Ane Dahl Torp) når flodbølgen rammer innerst inne i fjorden. Historien veves rundt tsunamien som brått treffer et lite samfunn og dramaet når mennesker må evakueres på svært kort tid.

Filmen ble møtt med begeistring bland de vel 180 i salen, flere helt ferske førsteårstudenter på bachelorprogrammet i geofag.

• Geologene tok bølgen for ny norsk katastrofefilm, Naturviterne

Ifølge eksperter er det mange ustabile fjellpartier i Norge. Fire er regnet som høyrisikofjell og er under konstant overvåkning på grunn av fare for ras. Her finner vi Åkneset, Hegguraksla og Mannen som alle ligger i Møre og Romsdal. I tillegg er Nordnesfjellet i Troms også regnet som høyrisikofjell.

Åkneset og de tre andre fjellpartiene blir i dag overvåket av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Se smakebiter fra Bølgen i trailer (Youtube)

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 26. aug. 2015 15:03 - Sist endret 23. des. 2022 13:06