Pris for foredrag på IGS-2015 til geoviter

Glasiologer og andre forskere og studenter fra hele verden møttes i Kathmandu i Nepal første uke i mars 2015 på International Symposium on Glaciology in High Mountain Asia. PhD student Désirée Treichler fra Institutt for geofag deltok på det faglige programmet, og fikk pris for beste studentforedrag om hydrologiske konsekvenser av endringer i bremasse i høyfjells Asia.

Désirée Treichler. Foto: Privat

Pris til beste studentforedrag

International Symposium on Glaciology in High Mountain Asia  - IGS 2015 -  gikk av stabelen i uken 1-6. mars i Kathmandu, Nepal. Konferansen samlet i år over 240 forskere innen glasiologi og satelittmåling, inkludert MSc og PhD studenter i de respektive fagområdene.

En av deltagerne på årets symposium var PhD stipendiat Désirée Treichler fra Institutt for geofag. Treichler deltok på symposiet med et foredrag om hydrologiske konsekvenser av endringer i bremasse i høyfjells Asia, og vant med dette prisen for beste studentforedrag i konkurranse med mange andre.

Foredragets tittel var: "Hydrological implications of glacier mass changes in High Mountain Asia derived from ICESat laser altimetry."

Treichler er glasiolog og PhD stipendiat ved Seksjon for naturgeografi og hydrologi, Institutt for geofag.

Om IGS

Målet med IGS 2015 konferansen er å belyse breendringer og status for breer i høyfjells Asia og deltagerne er forskere og studenter i glaciologi og fjernmåling. I år kom deltagerne fra hele 26 land.

Symposiet er arrangert av International Glaciological Society og The International Centre for Integrated Mountain Development - ICIMOD.

Lenke til konferansen: www.icimod.org/igs2015/

Av Gunn Kristin Tjoflot