Hei fra hjemmekontoret: Brit Lisa Skjelkvåle, Instituttleder/GEO

Instituttlederen for geofag, Brit Lisa Skjelkvåle, har fått øynene opp for digitale verktøy og videomøter. Ukas instituttledermøte på Zoom hadde større oppmøte enn vanlig, og hun er imponert over hvor folk har tilpasset seg den nye hverdagen.

Brit Lisa Skjelkvåle. Foto: Privat

Fra hvor og hva jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå fungerer kjøkkenbordet hjemme her i Sørkedalen som kontor, med fin utsikt til fuglebrettet ute. Her er det veldig stille, og uvant sammenlignet med en vanlig dag på kontoret. Dagene går med til å ordne opp i alle konsekvensene av stengingen av campus medfører for oss; for undervisning, drift, inkl. å informere alle ansatte. Det blir mye zoom-møter og stillesitting foran PC'en. Men videomøter er også utrolig effektive. Tirsdag denne uken hadde vi et instituttmøte via videolink. Møtet hadde over 110 deltagere, flere enn vanlig oppmøte!

Hva er ditt beste tips til hjemmekontoret eller mot brakkesyke?

Mitt beste tips er å bruke dagen effektivt. Stå opp til vanlig tid, spise frokost og ha en plan for arbeidsdagen. For egen del legger jeg inn tur ut hver ettermiddag for å få frisk luft, og for å markere at "arbeidsdagen" er slutt. Det er lett at alt sklir i hverandre og at hele døgnet blir arbeidstid når man sitter hjemme og jobber. Jeg merker at jeg blir veldig opptatt av å ha det ryddig rundt meg når jeg sitter hjemme, så det er faktisk mye ryddigere i huset nå, enn når jeg ikke har hjemmekontor.

Hva har engasjert deg mest den siste uka?

Det som har overrasket meg mest har nok vært hvor fort alle har akseptert at vi er i en helt annen situasjon nå pga Covid-19, enn for bare kort tid siden. Vi må tenke helt nytt for mange ting. Alle er veldig lojale mot de endringene som må til, selv om de gir utrolig mange vanskeligheter og problemer for alle i større eller mindre grad. Det som også er veldig positivt, er at digitale verktøy gjør faktisk ting mye lettere.

Hva gleder du deg aller mest til når dette er over?

Det jeg gleder meg aller mest til er at alle kan få gå tilbake til jobbene sine og ikke behøve å leve i usikkerhet og bekymre seg for fremtiden. Jeg gleder meg også veldig til å igjen ha et normalt sosialt liv med familie, venner og kolleger.

Av Eva Michelsen Ekroll
Publisert 1. apr. 2020 15:21 - Sist endret 12. aug. 2023 05:20