God plassering på Nature Index for 2020

Forskere innen Earth & Environmental Sciences ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på UiO scorer høyt på Nature Index for 2020. Forskningen er nå rangert på 8. plass i Europa – og 3. plass i Europa utenfor UK.

Forskning på jordkloden og klimaet er blant det som har gitt UiO en plass blant de beste. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Nature Index gis ut årlig av Nature Research og har informasjon om tilknytning og forfatterandeler på artikler publisert i de 82 mest prestisjefylte vitenskapelige tidsskrifter i naturfag i løpet av ett år (1. desember til 30. november).

Tidsskriftene rangerer faglig bredt, fra medisin og fysikk til forskning på jorda og miljøet for å nevne noen, og de er valgt ut av et uavhengig ekspertpanel.

Blant de ti beste i Europa

Forskningen i Earth & Environmental Sciences ved UiO er for 2020 rangert som nummer 8 i Europa (og nummer 1 i Norge) og har en fin 3. plass (etter ETH og Utrecht) i Europa hvis man holder Storbritannia utenom.

Fagområdet har klatret opp 22.2 % fra 2018 til 2019. Antall publikasjoner medregnet for 2020 var 90 artikler, med en forfatterandel på 26.44.  Se hele tabellen.

En god plassering for Earth & Environmental Sciences bidrar også til at hele UiO får en god plasseringen på årets index, nummer 1 i Norge og nummer 46 i Europa.

Publiserer mye i anerkjente tidsskrift

Flere forskningsmiljøer ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) og Institutt for geofag er representert med et betydelig antall artikler i tidsskrifter i kategorien Earth & Environmental Sciences i Nature Index for 2020. Ved MN-fakultetet er det særlig Njord-senteret og Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) som har en høy forfatterandel.

Også andre fagkategorier og fagmiljøer ved MN-fakultetet – Physical Sciences, Chemistry og Life Sciences – kommer godt ut i årets rangering.

Hele Nature Index 2020 er tilgjengelig fra www.natureindex.com

Saken er også publisert på titan.uio.no

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 13. mai 2020 14:36 - Sist endret 16. aug. 2023 01:41