Trude Storelvmo får UiOs pris for yngre forskere 2020

Professor i meteorologi Trude Storelvmo, Institutt for geofag, får UiOs pris for yngre forskere for 2020. Dette ble klart etter at Universitetstyret tirsdag 24. juni vedtok hvem som skal tildeles UiOs priser for ansatte.

Trude Storelvmo. Foto: Privat

– Det er viktig å feire ekstraordinær innsats, og UiOs priser har nettopp det for øyet. De fem prisene dekker til sammen bredden i UiOs virksomhet, og vinnerne er som alltid svært sterke. Det er bare å gratulere! Vi ser fram til årsfesten hvor vi får lære mer om prisvinnerne og deres innsats, sier rektor Svein Stølen.

Trude Storelvmo får UiOs pris for yngre forskere for 2020. Hun er den andre som vil motta denne prisen.

I sin pressemelding for prisutdelingene begrunner UiO tildelingen til Storelvmo slik:

UiOs pris for yngre forskere:

"Professor Trude Storelvmo, Institutt for geofag, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Storelvmo studerer hvordan ulike typer partikler i atmosfæren kan påvirke klimaet, avhengig av deres evne til å danne skydråper eller iskrystaller. Manglende forståelse av disse prosessene representerer en av de største hindringene for målet om å simulere fremtidige klimaendringer med nødvendig presisjon. Etter doktorgraden i 2006 har hun opparbeidet seg en imponerende internasjonal karriere, og hun har bygget opp et svært viktig tverrfaglig samarbeidsnettverk som søker å svare bredt på spørsmål om faktorer som påvirker klima.."

Om universitetets priser

UiOs priser er en belønning for særskilt innsats, som dessuten skal stimulere til økt innsats og være til inspirasjon for fagmiljøene ved Universitetet i Oslo.

Vinnerne mottar et diplom og 250.000 kroner, som deles ut ved UiOs årsfest 2. september.

Institutt for geofag gratulerer!

Publisert 24. juni 2020 13:48 - Sist endret 17. aug. 2023 18:48