English version of this page

Æresdoktorforelesning med Irena Hajnsek

Professor Irena Hajnsek er nominert til æresdoktor ved UiO i 2024 (nominert av Geofag), og hun vil i den anledning gi en gjesteforelesning ved Institutt for geofag mandag 2. september. Alle er velkomne!

Gjesteforelesning med Irena Hajnsek

Universitetsstyret vedtok 5. desember 2023 at professor Irena Hajnsek (nominert av Geofag) kreeres til æresdoktorer ved UiO i 2024. Æresdoktorkreeringen vil være i forbindelse med Universitetet i Oslo sin årsfest den 2. sept. med seremoni i Universitetets aula og festmiddag på kvelden.

I anledning nomineringen arrangeres en gjesteforelesningen med Irena Hajnsek ved Institutt for geofag den 2. september. Forelesningen har tittel:

Polarimetric and Interferometric Synthetic Aperture Radar for 3D Applications

Tid: Mandag 2. September 2024 kl. 14:30-15:30.

Sted: Geologibygningen, Aud 1, Sem Sælands vei 1, Blindern (kart).

Alle er velkommen!

Om Irena Hajnsek

Foto: Irena Hajnsek. Foto: ETH Zürich.
Irena Hajnsek. Foto: ETH Zürich.

Irena Hajnseks er professor ved ETH Zürich i Sveits, og hennes forskningsfokus er på forplantning og spredning av elektromagnetiske bølger, radar-polarimetri, radar-interferometri og jordobservasjon. Hun leder også forskningsgruppen Polarimetric Radar Interferometry ved den tyske romagentur.

Mer om Irena Hajnsek

Om UiOs æresdoktorgrader

UiOs æresdoktorgrad (doctor honoris causa) gis til fremtredende akademikere. En æresdoktorgrad tildeles uten at kandidaten har forsvart en avhandling i disputas.

UiO har hatt rett til å utnevne æresdoktorer siden 1824, og utnevnelsen skjer som regel hvert tredje år. Æresdoktorene kreeres på UiOs årsfest 2. september.

Les mer om UiOs æresdoktorer

Publisert 15. mai 2024 12:54 - Sist endret 15. mai 2024 13:27