Frokostseminar CIENS; Utviklingen av den kompakte byen

Ideen om den kompakte byen er forlokkende. Storsamfunnets behov for energieffektive og miljøvennlig byer sammenfaller med utbyggerens ønske om maksimal utnyttelse av tilgjengelige arealer. Men hva vil en kompakt by medføre for arkitektur, folk og byens kvalitet?

CIENS: www.ciens.no

Invitasjon CIENS frokostseminar:

Sammenveving av boliger, arbeidsplasser og kulturliv innfor korte avstander av banegående knutepunkter kan redusere behovet for transport og gi effektive, pulserende og bærekraftig levende lokale samfunn. Hvem påser at den kompakte byen blir for alle, og ikke stenger enkelt grupper ute? Hvordan ivaretas bærekraft og miljø, folkehelse og sosialt mangfoldig i utviklingen av disse bydelene?

Dato og tid: Onsdag 27/1 klokken 08:30 – 10:00 (lett frokost serveres fra 08:15).

På programmet:

• Iscenesettelse av den kompakte byen – arkitekturens rolle, Per Gunnar Røe, professor, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO.
  • Paradokser og dilemmaer i den kompakte byen, Hege Maria Eriksson, arkitekt, tidligere Norsk design- og arkitektursenter DOGA og leder av Oslo arkitekturtriennale, snart Statsbygg.
  • Bør kompakt byutvikling kreve nye forståelse av kvalitet? Hege Hofstad, forsker, NIBR, og medforfatter av boka Kompakt byutvikling – muligheter og utfordringer, 2015.

Vel møtt!

Last ned invitasjon og program (pdf)

Påmelding av hensyn til frokostservering er nødvendig, og gjøres elektronisk på lenken under.

Kontaktperson: t.a.thorsen@geo.uio.no

Meld deg på frokostseminaret: http://ciensfrokost2701.speedsurvey.com/

OM CIENS: CIENS er et strategisk samarbeid mellom forskningsinstituttene CICERO, MetNo, NIBR, NILU, NINA, NIVA, TØI og Universitetet i Oslo. Les mer om CIENS samarbeidet på www.ciens.no.

Publisert 15. jan. 2016 12:36 - Sist endret 12. okt. 2020 10:33