Geologisk byvandring i Oslo sentrum - Geologiens dag 2019

Oslo by er mye eldre enn du tror, den er mange millioner år gammel! Med geologiske briller på kan du oppleve byen vår på en helt ny måte.

Bli med på Geologisk byvandring i Oslo. Foto: Gunn Kristin Tjoflot

Bli med på geologisk byvandring! Foto: Institutt for geofag, GK

Opplev byen på en helt ny måte med professor Tom H. Andersen, Institutt for geofag, Universitetet I Oslo. Andersen tar dere med på en vandring i Oslo for å se på byen med geologibriller. Dere vil garantert lære noe nytt om bygninger og steder.

Som de fleste storbyer, er Oslo bygget av stein, men hvor kommer steinen fra, og hvor gammel er den? Kanskje du får se granater ved Stortinget og blekksprut i Nationaltheatret! Finnes det prestisje i stein,  og kvalitetskrav når man skal bygge?

Turen varer ca 1 1/2  time.

Møt opp ved Aulatrappa på Universitetsplassen kl 13.00.

Les mer om vandringen: Geologien i sentrum

Den geologiske byvandringen er et arrangement under Oslo-programmet på Geologiens dag 2019, Norsk Geologisk Forening.

Publisert 2. sep. 2019 15:57 - Sist endret 11. jan. 2021 16:04