Debattinnlegg: Geologifagets rolle i samfunnet

I et innlegg på geoforskning.no tar fire professorer ved Institutt for geofag opp spørsmål om geologifagets rolle i samfunnet; Hvor går norsk geologi? Les hele innlegget fra Knut Bjørlykke, Ellen Roaldset, Per Aagaard og Helge Hellevang, Institutt for geofag på nettportalen geoforskning.no.

Fagdiskurs; Hvor går norsk geologi? Debattinnlegg fra geologiprofessorer ved Institutt for geofag, deriblandt prof. em. Knut Bjørlykke (bildet). Foto: Ronny Setså/Geoforskning.no

Fagdiskurs; Hvor går norsk geologi? Debattinnlegg fra geologiprofessorer ved Institutt for geofag, deriblant prof. em. Knut Bjørlykke (bildet). Foto: Ronny Setså/Geoforskning.no

I et debattinnlegg nylig publisert på Geoforskning.no tar fire geologiprofessorer ved UiO opp sentrale spørsmål om geologifagets rolle i samfunnet. I sitt innlegg stiller de mellom annet spørsmål som; Hvor går norsk geologi? Hvor mye akademisk frihet og plikter bør vi ha når det gjelder forskning og undervisning? Er det professorene interesserer seg for, det samme som studentene trenger å lære? Hvor stor frihet har universitetslærere til å velge hva de vil forske på og undervise.

Les hele innlegget av professor (em) Knut Bjørlykke, Ellen Roaldset, Per Aagaard, og Helge Hellevang på lenken under.

Les hele debattinnlegget her:

Geologifagets rolle i samfunnet, debattinnlegg, Geoforskning.no, 2.5.2022

Les også:

Hvor mye akademisk frihet bør vi ha, debattinnlegg/Knut Bjørlykke, Forskerforum, 30.3.2022

Publisert 9. mai 2022 14:35 - Sist endret 9. mai 2022 14:45