Atomforståelse kan øke oljeproduksjonen

Fremtidens olje må pumpes opp fra nanotynne sprekker i skiferstein. Da må geologene forstå hvordan de enkelte molekylene beveger seg i svært tynne sprekker og ganger. Forskere fra Physics of Geological Processes (PGP) har allerede gjort de første beregningene.

De nye bergningen fra PGP kan hjelpe oss å utvinne ukonvensjonelle olje- og gass ressurser. Bildet viser en oljeplattform i Nordsjøen. Foto: N.R Sælthun, Institutt for geofag.

Resultatene av beregningene til forskergruppen gir oss mer forståelse om hvordan oljeressurser kan utvinnes. Slik kunnskap er nødvendig for eksempel å utvinne olje og gass som finnes lagret i skiferstein.

Sentral person i denne forskningen er professor Bjørn Jamtveit som er leder av forskergruppen PGP, Physics of geological Processes ved Universitetet i Oslo, men er et samarbeid mellom forskere fra Institutt for geofag og Fysisk institutt.

Les omtale:

Ny atomforståelse kan øke den norske oljeproduksjonen. Apollon 13.5.2013