Om norsk satsning på CO2 fangst

Det er for lite CO2 her i landet til å gjøre det kommersielt interessant å fange CO2. Norge bør lagre, ikke fange CO2, sier professor Per Aagaard, Institutt for geofag til ABC Nyheter.

Anlegg for CO2 lagring. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Ideen om å utvikle teknologi for fangst av CO2 i Norge, var ikke gjennomtenkt sier Per Aagard, professor ved Institutt for geofag og ekspert på CO2 lagring. Det er for lite CO2 her i landet til å gjøre det kommersielt interessant, lagring vil være bedre.

Aagard er en sentral fagperson i forskningssenteret SUCCESS Centre - SUbsurface CO2 storage – Critical Elements and Superior Strategy som er et Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) utpekt av Norges forskningsråd.

CO2-håndtering er sentralt og nødvendig tiltak for å redusere utslipp av CO2 til atmosfæren ifølge det internasjonale energibyrået (IEA).

Les artikkel:

– Stoltenbergs månelanding er en bommert. ABC Nyheter 11.8.2013.

Publisert 2. sep. 2013 15:38 - Sist endret 24. des. 2022 05:06