Tre UiO-ansatte får toppforskningstipend fra EU

Tre UiO-ansatte fikk tildelt toppforskningstipendet ERC Advanced Grants fra det europeiske forskningsrådet i 2012. En av de heldige er Andreas Kääb fra Institutt for geofag, professor i geomatikk, som skal kartlegge endringer i bremasse ved hjelp av måling med laser og satelittradar. Endringer i bremassen kan mellom annet si oss noe om klimaendringer og om nedsmeltning av isbreer har effekt på havnivået.

Kartlegging av isbreer kan gi svar på klimaendringer. Foto: Colourbox.no

I alt var det fire forskere tilknyttet norske universiteter som fikk ERC Advanced Grants i 2012, melder Forskningsrådet på sine nettsider. Tre av forskerne er fra Universitetet i Oslo, mens den fjerde er fra Universitetet i Bergen. To av stipendiene er gitt til prosjekter innen fagområdet naturvitenskap og teknologi, mens de to andre er gitt til fagområdene samfunnsvitenskap og humaniora.

Les omtale:

Tre UiO-ansatte får toppforskningstipend fra det europeiske forskningsrådet. Uniforum, 29.1.2013.

Fire toppforsker-stipend fra EU til Norge. Forskningrådet, nyheter, 28.1.2013.

Publisert 7. feb. 2013 10:26 - Sist endra 24. des. 2022 09:55