Potensialet for reduksjon av CO2 fra skipsflåten

Utvikling av modeller for å beregne potensialet for reduksjon av CO2 fra skipsflåten har vært sentralt i dr. avhandlingen til Magnus Strandmyr Eide ved Institutt for geofag. Avhandlingen «Modeling present and future global shipping emissions, abatement potentials and possible impacts», har blitt omtalt i artikkelen Tror på biodrivstoff-boom i skipsfarten, Norsk Teknisk Ukeblad, 3.3.2013.

Skipsfarten står for en del av utslippene av CO2. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Verdens havgående skipsflåte består av over hundre tusen skip og det anslås at de står for ca 3 % av menneskeskapte CO2 utslipp på jorden. Dette er omtrent like mye som industrinasjonen Tyskland har av CO2 utslipp.

Arbeidet med å utvikle modeller for å beregne potensialet for reduksjon av CO2 fra skipsflåten har vært sentralt i avhandlingen til Magnus Strandmyr Eide, som også er prosjektleder ved Det Norske Veritas (DNV).

DNV har utviklet flere modeller for potensialet for utslipp reduksjon frem til 2050. Strandmyr Eide disputerte den 8. februar 2013 ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo.

Les pressemelding på Institutt for geofag for Eides disputas.

Les artikkel:

Tror på biodrivstoff-boom i skipsfarten. Norsk Teknisk ukeblad, 2.3.2013