Har vi feil fakta om fjellene?

Norge har mange flotte og høye fjell, men forskerne er uenige om hvordan de har blitt dannet. Har de eksistert helt fra den Den kaledoniske fjellkjede kom til for 400 millioner år siden, eller ble de til ved den tertiære landhevingen?. Professor emeritus ved Institutt for geofag, Johan P. Nystuen uttaler seg i artikkelen Har vi feil fakta om fjellene? i A-magasinet den 15. februar 2013 (Aftenposten).

Norske fjell. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Noen forskere mener at norske fjell stammer helt fra dannelsen av Den kaledoniske fjellkjede for 400 millioner år siden, mens den rådende oppfatningen er at fjellkjedene ble dannet senere ved at landmassen hevet seg i den såkalte tertiære landhevingen.

Den nye teorien ble presentert på den Den geologiske vinterkonferansen i januar 2013.

Professor emeritus ved Institutt for geofag, Johan P. Nystuen ønsker nye teoretiske bidrag velkommen, men påpeker at de må vere godt fundamentert for å utfordre den gjeldende teorien om at de norske fjellkjedene reiste seg i den tertiære landhevingen.

Les artikkel:

Fjellkrangelen. A-magasinet, 15.1.2013