Geologdetektiver løser klimagåte fra fortiden

I en Viten artikkel i Aftenposten omtales en forskningsartikkel som gir ny kunnskap om et vulkanutbrudd som skjedde i 1257. Vulkanutbruddet medførte at sommeren uteble helt det året utbruddet skjedde. Et endeløst regnvær førte til avlingssvikt og sult og mange mistet livet. Artikkelen er skrevet av PGP forskerne Anja Røyne, Fysisk Institutt og Olivier Galland, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, men er altså ikke egen forskning, men forskningsfunnene er basert på en artikkel fra en fransk forskergruppe.

Her tror forskeren utbruddet var; Samalas i Indonesia. Foto: NASA

Artikkelen i Aftenposten: Viten seksjonen baserer seg på forskningsfunn fra en rekke forskere med Franck Lavigne fra Université Paris 1 Panthéon-Sorbonn i spissen, se abstract for artikkel.

Les hele artikkelen om geologidetektivene i aftenposten, morgenutgaven den 6. januar 2014 eller på Aftenpostens Viten seksjon, lenke under.

Les artikkel:

Geologdetektiver løser klimagåte fra fortiden. Aftenposten, 6.1.2014.

Se også: Aftenpostens Viten seksjon

Publisert 13. jan. 2014 11:41 - Sist endret 24. des. 2022 05:06