Om rekruttering i forskningsstillinger

​Debattinnlegg om rekruttering i forskerstillinger ved universitetene av Knut Bjørlykke, professor emeritus, Institutt for geofag. På trykk i Forskerforum januar 2015.

Universitetene kan tape de beste hodene til det private næringsliv.

Universitetene kan tape de beste hodene til det private næringsliv. Her bilde fra UiO, Universitetsplassen, Oslo sentrum. Foto: © UiO/Ståle Skogstad

Universitetene konkurrerer med det private næringsliv om de beste hodene i noen fag, men kan ofte ikke tilby den samme lønnen som de private selskapene kan.

Det kan dermed komme situasjoner der universitene har problemer med å få inn gode søkere og få besatt stillinger siden de "beste" foretrekker å arbeide med bedre lønnsbetingelser enn det universitetene kan tilby, skriver Bjølykke i sitt debattinnlegg i Forskerforum.

Les hele debattinnlegget om problemer med rekruttering ved universitetene i Forskerforum på nett, følg lenke under.

Les artikkel:

Forskning og yrkeskompetanse ved universitetene. Forskerforum 1/2015