Geoengineering ikke uten risiko

Om vi kunne løse klimaproblemer med ulike teknikker ville de være lett å løse, eller ikke? Geoengineering, også kalt klimateknikk er å gjøre inngrep i Jordas klimasystem med sikte på å redusere den globale oppvarmingen. Slike tiltak kan også ha negative effekter. Mye media oppmerksomhet og intervjuer etter en pressekonferanse på EGU 2015, for Helene Muri, Universitetet i Oslo.

Geoengineering også kalt klimateknikk er å gjøre inngrep i Jordas klimasystem for å løse den globale oppvarmingen. Men slike inngrep kan også ha negative effekter. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Fra 12. til 17. april 2015 var Wien arena for generalforsamlingen i European Geosciences Union (EGU) 2015.

Helene Muri fra Institutt for geofag, Seksjon for Meterorology og Oseanografi deltok på en pressekonferanse om hennes forskning på geoengineering. Dette resulterte i flere flere artikler i aviser og nettsteder fra hele verden.

Artikler og media dekning:

Warning over aerosol climate fix, BBC, 16.4.2015

Geoengineering: Experten warnen vor globalen Nebenwirkungen, Der Standard, 18.4.15

Erde durch "Geoengineering" kühlbar, aber Nebenwirkungen beachtlich, APA science, Dossier, 14.4.15

Geoengineering: Experten warnen vor globalen Nebenwirkungen, Pravda TV, 23.4.15

Forscher warnen vor den Folgen des Geoengineering, Terra Mystica, Wissenschaft, 20.4.15

Også på forskning.no:

Salt fra havet gir mer salt til tropene, forskning.no, 16.5.2015