Væskestrøm som kan forandre berg

Forskere fra Institutt for geofag, NGU og flere internasjonale samarbeidspartnere har blåst nytt liv i teorien om metasomatose. Metasomatose er en kjemisk omvandling av bergarter som følge av en væskestrøm som fører til en forandring i bergarten slik at det for eksempel kan oppstå nye mineraler. Les mer i artikkel på geoforskning.no av Håkon Olav Austrheim fra Institutt for geofag/UiO, og forskerkollegaer A.K. Engvik (NGU) P. Ihlen og G. Løvø.

Bildet viser hvordan en væskegjennomstrømning langs en sone omvandler fullstendig en mørk jernrik bergart (amfibolitt) til en lys bergart som nærmest utelukkende består av det jernfrie mineralet albitt. Foto: Ane Engvik

Metasomatose i bergarter

Metasomatose er en prosess der det skjer en omvandling av bergarter ved stoffutveksling, ved at enkelte stoffer i den opprinnelige bergart helt eller delvis blir fjernet og nytt stoff blir tilført utenfra. Trykk-og temperaturbetingelsene og arten av de kjemiske komponenter vil påvirke hva mineral som dannes.

Den aktuelle forskningen på metasomatose er et samarbeid mellom forskere fra Norges geologiske undersøkelse (NGU) og Universitetet i Oslo (UiO), og med internasjonale kontakter ved universitetene i tyske Münster og australske Canberra.

Les artikkel:

Væskestrøm forandrer berget, geoforskning.no, 25.2.2015.

Publisert 26. feb. 2015 14:12 - Sist endret 24. des. 2022 10:27