English version of this page

Aktuelt

Aktuelt og "I media" artikler der forskere fra Seksjon for geografi og hydrologi (GeoHyd) har bidratt. Listen er ikke fullstendig og noen oppslag er på engelsk.

Publisert 21. juni 2024 13:14

Ny teknologi og droner fra DroneLab@UiO brukes i forskningsprosjektet CircAgric-GHG for å måle metanutslipp fra flokker av drøvtyggere på ILRIs Kapiti-gård, Kenya i Afrika. Doktorgradsstipendiat Alouette van Hove ble intervjuet om dette av ILRI i mai, les intervjuet her.

Publisert 11. juni 2024 13:59

Professor i hydrologi, Lena Merete Tallaksen ved Institutt for geofag er tildelt Doodge-medaljen og International Hydrology Prize 2024 av International Association of Hydrological Sciences. Hun er den første i Norge som får denne prisen.

Publisert 19. feb. 2024 15:57

Eit varmare klima kan gjera at det vert farlegare å gå i fjellet.  Når evig is, snø og permafrost tinar i bratte og ustabile fjellparti kan det utløysast steinskred, og hengebrear kan gi isskred. Professor Bernd Etzelmüller, Institutt for geofag er intervjua saman med fleire andre i prosjektet 'Klimarisiko i Jotunheimen' av NRK.

Publisert 20. des. 2023 10:56

Klimaendringer øker fare for ekstremvær, og noe vi kan forvente mer av er ekstrem tørke. Nå foreligger 2. utgave av fagboken om hydrologisk tørke. UiO-professor, Lena M. Tallaksen er en av redaktørene.