Studieliv vs. Arbeidsliv

Vi mennesker fungerer forskjellig, noe som gir stor variasjon i hvordan vi tenker og handler. Der noen er veldig akademiske, er andre mer praktisk anlagt. Selv om jeg alltid har klart meg bra på skolen, merker jeg stor forskjell på hva som kommer naturlig og hva som krever mer av meg. Spesielt har jeg alltid vært god med tall, mens ord og lesing aldri har vært min sterke side.

I studielivet kjenner jeg på stor frihet med valgfrie forelesninger og selvstendig tidsstyring, noe som kan være både en fordel og en utfordring. Selv om det er forventet at man som student skal klare å legge opp timeplan til studier, finner jeg det utfordrende å alltid være like produktiv uten faste rammer.

 

Min erfaring fra arbeidspraksis hos NGI ga meg en ny innsikt i dette. Der hadde vi en tydelig timeplan som skapte rutiner og forpliktelse. Å møte opp mandag og onsdag klokken 08:00 hver uke med klare oppgaver og mål bidro til en mestringsfølelse jeg sjeldent opplever i studiehverdagen. Dette ga en konkret følelse av fremgang og motivasjon. Selv om det også var dager med lavere effektivitet, var det å kunne avslutte arbeidsdagen og la jobben ligge til neste gang en velkommen forskjell fra studielivet, hvor det alltid er noe mer som kunne vært gjort.

Denne arbeidspraksisen viste viktigheten av å overføre teori til praksis og har gitt meg mer motivasjonen, både for videre studier og for en fremtid i arbeidslivet. Jeg ser stor verdi i at både universitet og arbeidsplasser samarbeider med å tilby praksisplasser og relevante jobber ved siden av studiene for å gjøre overgangen til arbeidslivet mindre og mer naturlig. Dette gir ikke bare praktisk erfaring, men også en bedre forståelse av hvordan teorien anvendes i virkeligheten.

Emneord: Geopraksis-bloggen, Geopraksis, NGI Av Syver Høysæter Setvik
Publisert 21. mai 2024 11:28 - Sist endret 21. mai 2024 11:28
About-image

Bloggen Geopraksis er skrevet av geovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "GEO3050 – Arbeidspraksis i geofag" ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo.