De fire beste elevene i biologi er kåret

Landets dyktigste elever i biologi har deltatt og konkurrert i Den Norske Biologiolympiaden. Fire elever går videre til den internasjonale olympiaden i Ungarn.

Fire jenter med diplom

De fire beste i biologi. Fra venstre: Maren Norderud, Anna Braathen, Solveig Eline Berg og Heidi Berg. Foto: Åslaug Brynildsen, UiO.

Den Norske Biologiolympiaden er en nasjonal kunnskapskonkurranse i biologi for elever i den videregående skole, og vinnerne går videre til den internasjonale biologiolympiaden. Denne uken har det vært nasjonal finale ved Universitetet i Oslo, hvor 16 elever har fått en smakebit på hvordan undervisningen foregår på et universitet.

Finaleuken består av intens undervisning hvor pensumet er stort og det faglige nivået høyt. Noen av Norges fremste professorer og forskere, fra ulike fagfelt ved Universitetet i Oslo, har undervist elevene gjennom uken. Selve finalen ble avholdt fredag 29. mars.

Landets beste elever i biologi

Fire elever går videre til den internasjonale biologiolympiaden i Ungarn. Vinnerne av Den norske biologiolympiade 2019 er:

1. plass: Heidi Berg (Sandnes vgs)
2. plass: Anna B. Braathen (Øvrebyen vgs)
3. plass: Solveig Eline Berg (Nadderud vgs)
4. plass: Maren Norderud (Nadderud vgs)

Det var høyt faglig nivå på årets elever og vi ønsker å gratulere alle finalistene med en fantastisk innsats i årets finalerunde.

Finaleuke med intensiv undervisning

De 16 beste elevene i biologi fra videregående skole har deltatt i en intensiv finaleuke ved Institutt for biovitenskap. Disse elevene får undervisning fra forskere ved instituttet som er noen av landets beste innen sitt felt.

"Jeg synes det er kjempeflott at det vårt institutt har ansvaret for dette. Siden biologiolympiaden omfatter et bredt spektrum av faget, så passer det godt at nettopp Institutt for biovitenskap, med vår størrelse og faglige bredde arrangerer den norske finaleuken. Stor stas!"

- Instituttleder Rein Aasland

Nivået på undervisningen ligger på første års bachelor i biovitenskap, og i løpet av 4 dager er de innom fysiologi, cellebiologi, mikrobiologi, genetikk, biokjemi, bioteknologi, økologi, evolusjon og adferd. I tillegg har de en økt med laboratoriearbeid.

"Mange av de elevene som kommer til finaleuken er elever som får karakteren 6 i biologi og som er genuint interessert i faget. Elevene har ofte en enorm kapasitet, de er nysgjerrige og mottakelige for mengden informasjon de får i løpet av uken."

- Tone Fredsvik Gregers, Skolelaboratoriet i biologi

I Norge holdes konkurransen for å fremme interesse og kunnskap om biologifaget, i tillegg til å gi en spennende og annerledes utfordring til elever i videregående skole.

Internasjonal Biologiolympiade i Ungarn

De fire beste fra Den norske biologiolympiaden får delta i den internasjonale olympiaden i Szeged i Ungarn denne sommeren, og nivået er svært høyt. Norge har tidligere fått hederlig omtale, og kanskje blir 2019 året en norsk elev for første gang tar medalje i konkurransen.

"De fire elevene som får delta i den internasjonale olympiaden får også møte biologi-interesserte ungdommer fra hele verden. Slik får de en gylden anledning til å bygge internasjonale faglige nettverk, noe som kan bli nyttig for dem senere i karrieren."

- Instituttleder Rein Aasland.

Institutt for biovitenskap er vertskap for Den norske biologiolympiaden, og bidrar med ressurser.

Av Åslaug Brynildsen
Publisert 29. mars 2019 17:10 - Sist endret 20. juli 2023 16:54