Sist endret 28. okt. 2020 12:05 av Tore Wallem

Ruby Sivaganesh er overingeniør ved Institutt for biovitenskap. Oslo kommunes frivillighetspris deles ut til en initiativrik person, organisasjon eller forening som har utmerket seg med frivillig innsats til beste for medmennesker i Oslo. Institutt for biovitenskap gratulerer så mye med prisen!

Sist endret 27. nov. 2020 12:18 av Åslaug Brynildsen

Professor Dag O. Hessen vant to Bragepriser torsdag kveld. I tillegg til pris for beste sakprosa, vant Hessen også Hedersprisen for sin evne til å bygge bro mellom vitenskap og den norske allmennheten.

Sist endret 3. sep. 2020 12:35 av Åslaug Brynildsen

Kjetil Lysne Voje har blitt tildelt 1,5 millioner Euro i forskningsstipend fra Det europeiske forskningsrådet (ERC). Han vil se nærmere på hvordan endringer i evolusjonen av arter skjer over tid.

Sist endret 26. apr. 2023 13:27 av Åslaug Brynildsen

Gjennom det nye arbeidspraksis-emnet til Institutt for biovitenskap bruker bachelorstudenter kompetansen fra studiene til å løse relevante utfordringer, utveksle kunnskap med andre i fagmiljøet og knytte verdifulle kontakter. Flere av vårens studenter fortsetter arbeidet utover sommeren som praktikanter, ansatte eller sommervikarer.

Sist endret 7. des. 2020 16:57 av Åslaug Brynildsen

Det var tungt å høre at vår gode venn og kollega Dag Klaveness gikk bort 30. oktober, 75 år gammel. Klaveness var professor emeritus ved seksjon for akvatisk biologi og toksikologi ved Institutt for biovitenskap.

Sist endret 16. des. 2020 11:25 av Åslaug Brynildsen

Forskningsrådet (NFR) har finansiert to prosjekter fra instituttet. Prosjektene er EcoForest og #AgriDeer. Leder for EcoForest er Håvard Kauserud, og #AgriDeer er ledet av Atle Mysterud.

Sist endret 28. sep. 2021 14:17 av lenkeretter@localhost

Det nordiske nettverket av imaging plattformer, Bridging Nordic Microscopy Infrastructures BNMI, har blitt tildelt 2.5 millioner kroner fra NordForsk. Den norske noden i dette nettverket er NorMIC Oslo, en infrastruktur ved Institutt for biovitenskap, UiO.

Sist endret 17. des. 2020 09:55 av Åslaug Brynildsen

Vi har fått nye verneombud ved instituttet. Vet du hvem som er ditt vernombud og hva verneombudet kan hjelp deg med?

Sist endret 22. juni 2020 10:00 av Åslaug Brynildsen

BioMedData er et nytt prosjektsamarbeid, som skal bygge et åpent rammeverk for at norske forskere enklere skal kunne dele forskningsdata. Samarbeidet består av 11 biologiske og medisinske forskningsinfrastrukturer, og NorMic/NALMIN fra IBV er en av disse.

Sist endret 28. apr. 2023 15:14 av Åslaug Brynildsen

Det er mye nytt å lære om koronaviruset. Institutt for biovitenskap inviterte denne våren forskere fra inn- og utland, til å formidle det de vet om viruset, og om utviklingen av vaksine. Se video fra seminarene under.

Sist endret 21. des. 2020 12:32 av Åslaug Brynildsen

Forskningsrådet har delt ut til sammen 2,65 milliarder kroner i støtte til banebrytende forskning. Det er 7 forskningsprosjekter ved IBV som har mottatt støtte, og i tillegg er vi partnere i 4 forskningsprosjekter.

Sist endret 13. mars 2021 08:27 av Tore Wallem

Studentene som representerer Universitetet i Oslo i iGEM, en internasjonal årlig konkurranse i syntetisk biologi, har presentert sitt prosjekt "Sal.coli". Det er det eneste laget fra Norge i år, bestående av: Alexander Refsnes-Petkovic, Jonas Aouay Grønbakken og Martin Eide.