English version of this page

Instituttets priser

Hvert år deles IBVs egne priser ut. Det ble delt ut tre priser under fjorårets siste zoom allmøte 18. desember 2020. De resterende prisene ble delt ut på julebordet 2. desember 2021.

festtilbehør, Illustrasjonsfoto

Foto: Unsplash.

Institutt for biovitenskap deler ut følgende priser: pris for beste vitenskapelige artikkel, pris for enestående publikasjon, HMS-prisen, og Formidlingsprisen. I tillegg deles ut Den gylne laserpeker fra Fagutvalget, Darwinprisen fra Senter for evolusjonær og økologisk syntese (CEES), og Oppmerksomhetprisen gis videre fra en ansatt til en annen.

I 2020 ble 11 artikler nominert til IBVs pris for beste vitenskapelige publikasjon. Komiteen som vurdere nominasjonene identifiserte tre publikasjoner av fremragende kvalitet. De tre gruppene ble premiert på IBVs julebord. Sissel Jentoft og medarbeidere for beste utgivelse. Pål Falnes og Mike Koomey med kolleger for fremragende publikasjoner.

Beste vitenskapelige artikkel

Prisen for den beste vitenskapelige artikkelen gikk i år til Sissel Jentoft-gruppen, med artikkelen "Evolution of male pregnancy associated with remodeling of canonical vertebrate immunity in seahorses and pipefishes" (PNAS).

Pris for enestående publikasjon

Vinnerne av prisen for enestående publikasjon ble både Michael Koomey-gruppen med artikkelen "Genetic determinants of genus-level glycan diversity in a bacterial protein glycosylation system" (PLOS), og Pål Falnes-gruppen med artikkelen "The human methyltransferase ZCCHC4 catalyses N6-methyladenosine modification of 28S ribosomal RNA" (Oxford academic).

HMS-prisen

HMS-prisen tildeles årlig en person ved IBV som har gjort en markant innsats for helse, miljø og sikkerhet ved instituttet.

• HMS-prisen gikk i 2020 til Ivan Myhre Winje.
  • HMS-prisen for 2021 ble tildelt Cecilie Mathiesen.

Formidlingsprisen

Årets prisvinner ble Katharina Vestre for beste populærvitenskapelige formidling.

Katharina har allerede en lang erfaring med å formidle biologi til allmennheten, inkludert radiointervjuer, populærvitenskapelige foredrag og artikler, og Instagram-kontoen hennes @dyrefakta.

I 2018 debuterte hun med boken «Det første mysteriet» som forteller historien om deg, og alle andre, fra unnfangelse til fødsel. Boken selges i over 20 land. Hennes andre bok, "Dyrenes rekordbok", forteller morsomme og fascinerende verdensrekorder for dyr. Begge bøkene er pent illustrert av søsteren hennes, og formidler biologiske mysterier til barn.

Den gylne laserpeker

Fagutvalget deler ut Den gylne laserpeker til beste foreleser. Studentenes gylne laserpeker gikk til Hans-Petter Hersleth.

Darwin-prisen

Darwin-prisen gikk til Finn-Eirk Johansen for hans jobb for å støtte evolusjonærbiologisk forsking, studier og praksis ved Universitetet i Oslo.

Oppmerksomhetsprisen

Det deles også ut en vandre-pokal fra ansatt til ansatt: Oppmerksomhetsprisen. Prisen deles ut til noen av motsatt kjønn, i en annen avdeling, og gjerne i en annen stillingskategori enn den som deler ut. Prisen gis videre til en annen ansatt som sprer glede og god stemning på arbeidsplassen.

Prisen gikk videre fra Kristian Prydz til My Hanh Tu.

Publisert 20. des. 2021 17:03 - Sist endret 20. des. 2021 17:03