English version of this page

Bronsemedalje i den internasjonale biologiolympiaden

De fire norske deltakerne i årets internasjonal biologiolympiade gjorde alle en hederlig innsats, men Ole Einar Dalen (19) fra Nord-Østerdal videregående skole lå et hakk foran de andre.

Fire norske biologifinalister

De fire norske deltakerne i årets internasjonal biologiolympiade, venstre til høyre: Las Hardy, bronsjevinner Ole Einar Dalen, Ingeborg Johannessen og Håkon Hassel. Foto: Pernille Bronken Eidesen, UiO.

Ole Einar Dalen kom hjem med en bronsemedalje etter flere dager med tøffe eksaminasjoner i både praktiske og teoretiske biologikunnskaper. Årets finale gikk av stabelen 10.-18. juli i Jerevan, Armenia, hvor ca. 500 elever fra 66 ulike land deltok.

Treningsuken

I år ble den internasjonale biologiolympiaden arrangert som normalt. Våre fire finalister ble invitert til treningsuken på Institutt for biovitenskap, hvor de lærte seg praktiske ferdigheter på laboratoriet. Elevene fikk trening i bioinformatikk, planteanatomi, biosystematikk og biokjemi.

Reisen til Armenia

Etter en uke med trening på laboratoriet gikk veien videre til Armenia. Med lang mellomlanding i Warszawa fikk de norske finalistene god tid til å rusle rundt i gamlebyen. Her spiste de middag og avsluttet med en obligatorisk is som dessert. De gikk også forbi statuen av Marie Salomea Skłodowska–Curie, Polens stolthet og et godt forbilde for mange forskerspirer.

Armenia

Vel fremme i Armenia ble de Norske finalistene sjekket inn på et eget hotell sammen med alle de andre finalistene fra de rundt 66 landene som deltok, mens jurymedlemmene ble tatt inn på et annet hotell. De norske finalistene fikk en egen personlig guide, Arevik, som de etter hvert ble gode venner med.

I de fire første dagene av konkurransen ble jurymedlemmene og finalistene holdt adskilt, for å forhindre at finalistene skulle få informasjon om eksamensoppgavene i tiden hvor eksamensoppgavene skulle godkjennes og oversettes.

Elevene dro på utflukter når jurymedlemmene godkjente og oversatte eksamener, og når elevene gjennomførte eksamener fikk jurymedlemmene dra på lignende utflukter.

Bronsevinner

Etter en uke med hard jobbing for både jurymedlemmer og finalister ble resultatene annonsert på avslutningsseremonien hvor Ole-Einar Dalen ble annonsert som bronsevinner. Vi kunne ikke vært mer stolte over innsatsen til Ole-Einar og resten av det norske laget.

Vi takker alle norske elever som har deltatt i årets biologiolympiade og gleder oss til neste skoleår. Da går turen til De forente arabiske Emirater.

Publisert 27. juli 2022 12:47 - Sist endret 3. aug. 2022 10:53