Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere til Eivind A. B. Undheim

Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere innen realfag og medisin for 2022 går til Eivind A. B. Undheim, førsteamanuensis ved Institutt for biovitenskap. Han får belønningen for fremragende forskning innen evolusjonsbiologi.

Eivind Undheim på laboratoriet.

Eivind A. B. Undheim på laboratoriet på CEES ved Institutt for biovitenskap. Foto: Eivind Torgersen/UiO.

Komiteen for Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere skriver at: «Undheim er en oppfinnsom og selvstendig forsker som har gjort meget viktige oppdagelser. Han har også vært usedvanlig produktiv og har publisert 81 artikler i vitenskapelige tidsskrifter, de fleste av arbeidene av usedvanlig høy kvalitet. Mange av hans arbeider har tiltrukket seg mye oppmerksomhet og mange har vært gjenstand for redaksjonell omtale og en rekke internasjonale priser.» Det Norske-Videnskaps-Akademi har omtalt tildelingen på sine nettsider.

Belønningen deles ut på Det Norske Videnskaps-Akademis årsmøte 3. mai. Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere deles ut i to klasser (realfag & medisin og humaniora & samfunnsvitenskap). Den består av 75 000 kroner og et diplom. Belønningen kan tildeles norske forskere eller forskere fast bosatt i Norge, som ennå ikke har fylt 40 år ved utdelingstidspunktet.

Tidligere i år ble Undheim tildelt et ERC Starting grant.

Bildet øverst i artikkelen er fra Titan-artikkelen «Kan denne giftige larven gi nye medisiner og plantevernmidler?»

Publisert 9. mars 2022 12:06 - Sist endret 9. mars 2022 12:15