English version of this page

Instituttets priser for 2022

Hvert år deles IBVs egne priser ut. I år ble det delt ut syv priser ved julebordet til Institutt for biovitenskap.

Glass blomster, illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto: Unsplash.

Institutt for biovitenskap deler ut følgende priser: pris for Fremragende vitenskapelige artikkel,  HMS-prisen og Formidlingsprisen. I tillegg blir Darwinprisen fra Senter for evolusjonær og økologisk syntese (CEES) delt ut, og Oppmerksomhetprisen gis videre fra en ansatt til en annen.

Fremragende vitenskapelig artikkel

I år ble det gitt priser for 2021 og 2022, og den eksterne komiteen kom frem til at de ønsket å gi to førstepriser og to andrepriser for Fremragende vitenskapelig artikkel.

HMS-prisen

HMS-prisen tildeles årlig en person ved IBV som har gjort en markant innsats for helse, miljø og sikkerhet ved instituttet. HMS-prisen for 2022 ble tildelt Tove Klungervik.

Tove Klungervik er essensiell for organisering av laboratorievirksomheten på FYSCELL og for forskernes muligheter. Hun har gjort en kjempejobb i ECOonline og har en av MN-fakultetets best organiserte kjemikalielagre. Tove viste også en langt større innsats enn man kunne forvente i anledning asbestsaneringen, og er en stor ressurs for instituttet.

Formidlingsprisen

Formidlingsprisen ble gitt til Rebekah Alice Oomen, for sin gode evne til å formidle forskning.

Rebekah Oomen var med å grunnlegge det vitenskapelige og kunstneriske prosjektet "Torsketromming" som samlet marinbiologer, musikere, komponister, programmerere, billedkunstnere, fysikere, koreografer og fiskere for å utforske sangens rolle i torskens parringsritual, og konsekvensene av en hav i endring for marine økosystemer og samfunn. Dette arbeidet har nådd tusenvis av publikummere.

I tillegg har Rebekah skrevet i Aftenposten og Agderposten om torskekrisen, og sikret økonomiske midler til å støtte kunstneriske forestillinger, utstillinger og formidling.

Oppmerksomhetsprisen

Det deles også ut en vandre-pokal fra ansatt til ansatt: Oppmerksomhetsprisen. Prisen deles ut til noen av motsatt kjønn, i en annen avdeling, og gjerne i en annen stillingskategori enn den som deler ut. Prisen gis videre til en annen ansatt som sprer glede og god stemning på arbeidsplassen.

I år gikk prisen videre fra Lex Nederbragt til Pernille Bronken Eidesen.

Darwin-prisen

Darwin-prisen i evolusjonsbiologi er en oppmuntring for en person eller et team som har utført fremragende forskning innen evolusjonsbiologi, og/eller på annen måte har støttet og fremmet slikt arbeid.

I år gikk Darwin-prisen til Eivind Andreas Baste Undheim, som ble delt ut av Nils Chr. Stenseth på Darwin-dagen 11. februar 2022.

Publisert 6. jan. 2023 11:31 - Sist endret 13. jan. 2023 10:49