English version of this page

Ny norsk rekord i Biologiolympiaden

Ny norsk rekord med to bronsemedaljer i den internasjonale Biologiolympiaden, en til Jaesung Shin og den andre til Karoline Ravlo-Losvik. Gratulerer!

Gruppefoto seks personer

Fra venstre: Ida Nielsen, Pernille Eidesen, Jaesung Shin, Karoline Ravlo-Losvik, Albertine Tveit, Simon Kline. Foto: privat.

tre glade personer
Fra venstre: Karoline Ravlo-Losvik, Jaesung Shin og Albertine Tveit. Foto: Simon Kline.

Strålende innsats av årets deltagere

De norske elevene gjorde det skikkelig bra i år! Vi har fått ny norsk rekord i den internasjonale Biologiolympiaden og endte opp med to bronsemedaljer, en til Jaesung Shin og en til Karoline Ravlo-Losvik. Det er omtrent på samme nivå som de andre nordiske landene, men neste år sikter Den norske Biologiolympiadekomiteen enda høyere og går for gull.

bronsemedalje
Bronsemedalje i den internasjonale Biologiolympiaden. Foto: privat.

Intensive dager i Al Ain

Årets internasjonale Biologiolympiaden fant sted i Al Ain i De Forente Arabiske Emirater, og varte i åtte dager. Elevene har hatt ganske intensive dager, med praktiske eksamener i biokjemi, bioinformatikk, molekylær plantebiologi, og økologi og adferdsbiologi. I tillegg har det vært to lange teorieksamener.

Visumproblemer for syrisk flyktning

Fire personer utendørs
De fire vinnerne av den norske Biologiolympiaden 2023. Foto: Simon Kline, UiO.

Det ble dessverre slik at Ahmad Sadek fra Hamar katedralskole, en av de fire norske vinnerne, ikke fikk visum til De Forente Arabiske Emirater. Ahmad er syrisk flyktning, og det ble derfor kun reise på tre av de norske deltagerne. De resterende tre elevene var Jaesung Shin fra Blindern videregående skole, Karoline Ravlo-Losvik fra Nadderud videregående skole og Albertine Tveit fra Arendal videregående skole.

75 land representert i den internasjonale Biologiolympiaden

Elevene ble ledsaget av tre representanter fra Institutt for biovitenskap, som hadde lange dager med mye oversetting og retting av oppgaver. Det har vært en veldig bra organisert konkurranse, så vertsnasjonen har gjort en god jobb, selv om det har vært enkelte ting som har vært utfordrende.

Årets konkurranse har hatt ca 350 elever fra 75 land og ca 300 jurymedlemmer hvor Simon Kline, Pernille Eidesen og Ida Nielsen fra Institutt for biovitenskap har vært de norske representantene.

Ny runde med norsk olympiade til høsten

Institutt for biovitenskap arrangerer hvert år den Norske Biologiolympiade. Ny runde med biologiolympiade starter til høsten, runde 1 for 2024-konkurransen vil skje 02.- 20. oktober 2023.

Publisert 26. juli 2023 15:01 - Sist endret 9. aug. 2023 14:18