English version of this page

Instituttets priser for 2023

Hvert år deles IBVs egne priser ut. I år ble det delt ut syv priser ved julebordet til Institutt for biovitenskap.

Innendørs feiring, illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto: Unsplash.

Institutt for biovitenskap deler ut følgende priser: pris for Fremragende vitenskapelige artikkel, Den Gyldne Laserpeker, HMS-prisen og Formidlingsprisen. I tillegg blir vandreplaketten "Årets IBV'er" eller Oppmerksomhetsprisen, gitt videre fra en ansatt til en annen.

Fremragende vitenskapelig artikkel

I år ble det gitt til sammen tre priser, og komiteen kom frem til at de ønsket å gi én førstepris og to andrepriser for Fremragende vitenskapelig artikkel.

• Førstepris for Fremragende vitenskapelig artikkel gikk til "Mitotic chromosome condensation resets chromatin to safeguard transcriptional homeostasis during
    interphase" med: Lucía Ramos-Alonso, Petter Holland, Stéphanie Le Gras, Xu Zhao, Bernard Jost, Magnar Bjørås, Yves Barral, Jorrit M Enserink, Pierre Chymkowitch.
  • Andrepris for Fremragende vitenskapelig artikkel gikk til "Hybridization of Atlantic puffins in the Arctic coincides with 20th-century climate change" med:
    Oliver Kersten, Bastiaan Star, Anders K. Krabberød, Lane M. Atmore, Ole K. Tørresen, Tycho Anker-Nilssen, Sébastien Descamps, Hallvard Strøm, Ulf S. Johansson, Paul R. Sweet, Kjetill S. Jakobsen, Sanne Boessenkool.
  • Andrepris for Fremragende vitenskapelig artikkel gikk til "Adaptive protein evolution through length variation of short tandem repeats in Arabidopsis" med:
    William B. Reinar, Anne Greulich, Ida M. Stø, Jonfinn B. Knutsen, Trond Reitan, Ole K. Tørresen, Sissel Jentoft, Melinka A. Butenko, Kjetill S. Jakobsen.

HMS-prisen

HMS-prisen tildeles årlig en person ved IBV som har gjort en markant innsats for helse, miljø og sikkerhet ved instituttet. HMS-prisen for 2023 ble tildelt Maria Chiara Di Luca.

Chiara Di Luca er overingeniør ved EVOGENE. Hun har vært drivkraften i arbeidet med å etablere og forsterke HMS-praksisen ved EVOGENE og ved instituttet. Hennes arbeid har i stor grad bidratt til å forsterke forståelsen og anerkjennelsen av en god HMS-praksis, og kunnskap om god HMS-praksis, rutiner og risikovurdering.

Hun inspirerer ansatte til god HMS-praksis, og hennes vennlige og profesjonelle holdning gjør henne til en ressurs for ansatte, som ønsker å forbedre sine HMS-ferdigheter. I denne ånden engasjerer Chiara seg også i det sosiale, og holder øye med at kolleger og studenter er inkludert og føler seg trygge i deres daglige praksis.

Formidlingsprisen

Formidlingsprisen ble gitt til Eve Jourdain, for sin gode evne til å formidle forskning og hennes arbeid med å sette opp et borgervitenskapelig program, Norwegian Orca Survey, som dekker store deler av den norske kystlinjen.

Dette borgervitenskapelige programmet (citizen science program) spiller en viktig rolle i å levere miljødata, og danner grunnlaget for hennes vitenskapelige forskning. Det er en utmerket måte å koble publikum med havet på, kommunisere havkunnskap, hjelpe organisasjoner som UiO, med å kommunisere sitt arbeid, og fremme tillit og offentlig støtte, noe som potensielt øker etterlevelsen av marin forvaltningspolitikk.

Norwegian Orca Survey har over 100 000 følgere på Facebook, med hundrevis av aktivt involverte til å levere verdifull data. I tillegg har Eve gitt intervjuer og seminarer over hele Norge for å fremme sitt borgervitenskapelige prosjekt og fremme havkunnskap. Seminarene hennes besøkes ikke bare av et norsk publikum, men også av hvalsafari-entusiaster fra hele verden. Dette er et utmerket eksempel på hvordan man kan bruke karismatiske dyr som spekkhoggere for å fange publikums fantasi. Å være følelsesmessig forbundet motiverer til deltakelse i vitenskap og læring om havet. Eve er et forbilde for oss alle og har allerede spredt sin kunnskap om å sette opp et borgervitenskapsprogram for unge forskere ved AQUA.

Den Gyldne Laserpeker

Fagutvalget deler ut Den gylne laserpeker til beste foreleser. Studentenes gylne laserpeker gikk til Ane Krag Brysting.

Anne Krag Brysting har fått prisen fordi hun er en dyktig formidler som ikke bare er engasjert, men en som også engasjerer de rundt seg. Hun er en foreleser som brenner for å lære bort biologi og gjør emnene spennende og lærerike.

Anne spiller en viktig rolle for å skape et godt og trygt læringsmiljø der ingen er redde for å dele tanker og meninger uansett kunnskapsnivå. Hun er imøtekommende, alltid i godt humør og viser gang på gang at hun er en ekte støttespiller for studentene.

Oppmerksomhetsprisen

Det deles også ut en vandre-pokal fra ansatt til ansatt: Oppmerksomhetsprisen, også kalt "Årets IBV'er". Prisen deles ut til noen av motsatt kjønn, i en annen avdeling, og gjerne i en annen stillingskategori enn den som deler ut. Prisen gis videre til en annen ansatt som sprer glede og god stemning på arbeidsplassen.

I år gikk prisen videre fra Pernille Bronken Eidesen til Håvard Kauserud.

Publisert 20. des. 2023 11:22 - Sist endret 2. jan. 2024 10:47