English version of this page

Sølvmedalje til iGEM-studentene i Paris

Årets iGEM-gruppe fra Universitetet i Oslo har vunnet sølv i den internasjonale finalen i Paris. Studentlaget har jobbet med en ny hurtigtest for å diagnostisere endometriose.

fem unge mennesker

Årets iGEM-gruppe i Paris under den internasjonale finalen i syntetisk biologi. Foto: Kirsten Borse Haraldsen/UiO.

Forestill deg en verden hvor en enkel, rask og rimelig test kunne oppdage en av de vanligste, men ofte udiagnostiserte, lidelsene som påvirker kvinner over hele verden: endometriose. Dette er nettopp hva de innovative hodene på iGEM 2023-laget fra UiOslo Norge ser for seg med sitt syntetiske biologiprosjekt, Metriotect.

Endometriose er en smertefull og kronisk tilstand hvor vev som ligner på livmorslimhinnen vokser utenfor den, noe som fører til alvorlige smerter, fruktbarhetsproblemer og en rekke andre problemer. Det rammer 1 av 10 kvinner i deres fruktbare år, men til tross for sin utbredelse, er diagnosen notorisk vanskelig og ofte forsinket.

Inspirert av den nyeste forskningen på miRNA biomarkører hos pasienter med endometriose, tok iGEM 2023-laget fra Universitetet i Oslo på seg oppgaven med å forenkle diagnoseprosessen. iGEM-laget består av fem masterstudenter som spesialiserer seg i genetikk, nevrovitenskap, molekylærbiologi og biokjemi.

De utviklet en hurtigtest som ligner på en COVID-19 antigen test eller en graviditetstest - lett å bruke, rask til å vise resultater og kostnadseffektiv. Dette betyr at kvinner overalt kan få tilgang til et verktøy som kan oppdage endometriose på et tidlig tidspunkt, noe som potensielt kunne spare dem for år med smerte og usikkerhet.

Grand Jamboree i Paris

Den internasjonale konkurransen ble avholdt i Paris, og lag fra hele verden samlet seg for å vise fram sin forskning og praktiske løsninger på ulike globale utfordringer.

Årets iGEM-lag fra Universitetet i Oslo oppnådde sølvmedalje i Grand Jamboree, den internasjonale finalen i syntetisk biologi i Paris. De ble også nominert til "Special Prize" i "Best Part Collection". Det tverrfaglige studentledede laget har jobbet med en ny hurtigtest for å diagnostisere endometriose.

UiO iGEM 2023-studentene er Morten Pedersen Hauger, Mats Asakskogen Landfald, Anna Lislerud og Sindre Sørem. De ble veiledet av Kirsten Borse Haraldsen, Athanasios Saragliadis og Dirk Linke fra Institutt for biovitenskap, Universitetet i Oslo.

Gruppefoto av åtte personer
Deltagerne i årets iGEM-lag fra Universitetet i Oslo. Foto: UiO.

Deltakelse i iGEM-studentlag ved Universitetet i Oslo er organisert som et 10-studiepoeng kurs på masternivå: BIOS4910IGEM. Alle masterstudenter ved det Matematisk-naturvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo er velkommen til å bli med i UiOs iGEM-lag.

- Å delta i iGEM ved UiO var en mulighet til å jobbe i et team med intelligente og hardtarbeidende mennesker på et prosjekt som vi måtte skape fra start til slutt. Dette var en utfordrende opplevelse, men å omgås med likesinnede studenter på jamboreen var en stor belønning. Jeg anbefaler på det sterkeste og oppfordrer studenter til å delta og skape neste års UiO iGEM-lag, sier Patricija Petrikonytė.

Hva er iGEM?

iGEM (International Genetically Engineered Machine) konkurransen er et årlig, verdensomspennende arrangement hvor studentlag fra hele verden møtes for å løse globale utfordringer ved hjelp av syntetisk biologi.

iGEM-konkurransen blir organisert av en amerikansk-basert stiftelse som har sine røtter ved MIT i Boston, og har blitt avholdt med økende internasjonal synlighet siden 2003. I 2023 var mer enn 5000 studenter en del av konkurransen, og konkurrerte med over 400 studentlag fra 66 land.

- Det var en ære å konkurrere i iGEM-konkurransen og møte representanter fra industrien, akademia og ulike regjeringer, samt alle de fantastiske lagene. Å kunne utvikle et produkt er en mulighet få har, og erfaringen er uerstattelig. Jeg er stolt av laget vårt for å bli nominert til en spesiell pris og sølvmedalje, for uten deres harde arbeid ville det vært umulig å komme så langt, sier Mats Landfald.

Publisert 28. nov. 2023 14:45 - Sist endret 28. nov. 2023 14:45