English version of this page

Forskningsmidler til Paulsen og Progida

Jonas Paulsen og Cinzia Progida fra Institutt for biovitenskap har fått 10 000 000 kr fra Forskningsrådet, for å utvikle nanoteknologi og avanserte materialer, til forskning på cellerespons på nukleær deformasjon.

En kvinne og en mann

Jonas Paulsen og Cinzia Progida. Foto: Åslaug Brynildsen, UiO.

Norges forskningsråd har tildelt 10 000 000 kroner til Jonas Paulsen og Cinzia Progida fra Institutt for biovitenskap, og prosjektet er et samarbeid med NTNU. Forskningsprosjektet har tittelen: A novel nanotopography-based approach for reshaping nuclear morphology and gene transcription.

– Jeg er superglad for at vi fikk støtte til prosjektet, og veldig spent på å komme i gang. Dette er et modig grunnforskningsprosjekt der vi skal kombinere bioinformatikk, nanoteknologi og cellebiologi på måter som aldri er prøvd før, sier Jonas Paulsen.

Et nanotopografibasert forskningsprosjekt

Cellekjernen fungerer som et kontrollsenter for cellen og spiller en viktig rolle i hvordan celler reagerer på fysiske krefter fra miljøet rundt dem. Vår forståelse av disse responsene er imidlertid ufullstendig på grunn av mangel på verktøy for å manipulere celler og deres kjerner. For å løse denne utfordringen utvikler vi avanserte nanostrukturerte overflater. Ved å plassere celler på disse overflatene kan vi deformere cellekjernen og utforske hvordan spesifikke gener reagerer på kontrollerte mekaniske påvirkninger.

Fremskritt innen nanoteknologi, eksperimentelle teknikker og beregningsverktøy har gjort denne innovative tilnærmingen mulig. Denne forskningen er viktig fordi den kan føre til forbedrede behandlinger for sykdommer som kreft, hvor endrede mekaniske responser i celler er en kritisk faktor.

– Disse forskningsmidlene gjør oss i stand til å gå dypere inn i uutnyttede områder innen mekanobiologi, hvor målet er å forstå de komplekse sammenhengene mellom mekanisk dynamikk og biologiske responser i celler. Dette kan gjøre oss bedre til å forstå sykdommer som kreft, der cellenes respons på mekaniske påvirkninger ofte blir kompromittert, sier Jonas Paulsen.

Forskerprosjekt for fornyelse

Forskningsrådets utlysning "Forskerprosjekt for fornyelse" mottok 569 søknader, og godkjente 65 av dem, hvorav 7 var fra Universitetet i Oslo.

Formålet med utlysningen er fornyelse og utvikling i forskningen som kan bidra til å flytte den internasjonale forskningsfronten. Utlysningen retter seg derfor mot forskere som har vist evne til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet. Hvilke fag og forskningsområder utlysningen er åpen for, er spesifisert under hvert enkelt tema.

Publisert 15. nov. 2023 10:48 - Sist endret 15. nov. 2023 11:08