English version of this page

Monaco pris til Nils Chr. Stenseth

Professor Nils Chr. Stenseth har mottatt den prestisjefylte prisen; The Prince Albert I Grand Medal Science Section 2023. Prisen ble delt ut av The Oceanographic Institute i Monaco 22. november.

Fem personer

Nils Chr. Stenseth under prismottakelsen i Musée océanographique de Monaco.

Foto: Institut océanographique

The Prince Albert I Grand Medal

The Prince Albert I Grand Medal er den mest prestisjefylte prisen som deles ut av The Oceanographic Institute i Monaco. Hvert år belønnes de mest fremtredende internasjonale navnene i den marine verdenen innenfor vitenskapelige og formidlende nivåer. Prisen er en medalje i gylden bronse med preget profil av Prins Albert I, en pioner innen moderne oseanografi og grunnleggeren av instituttet.

Det er en stor ære at professor Nils Chr. Stenseth ble tildelt "The Prins Albert I Grand Medal, Science Section 2023" fra The Oceanographic Institute i Monaco. Denne prestisjefylte prisen anerkjenner hans fremragende bidrag til fagområdene økologi, teoretisk- og evolusjonsbiologi, samt global endringsbiologi.

Anerkjennelse for livslang innsats innen havvitenskap

Professor Stenseths arbeid med å integrere ulike underdisipliner for å adressere grunnleggende biologiske og miljømessige spørsmål har fremmet forståelsen av kompleksitetene i det marine system og konsekvensene av klimaendringer på planeten vår. Hans enestående kunnskap om vitenskapelig teori og data, kombinert med hans evne til å integrere forskjellige forskningsfelt, har ført til nyskapende innsikt innenfor marin økologi og evolusjonsbiologi.

Mann med pris
Nils Chr. Stenseth med The Prince Albert I Grand Medal. Foto: Institut océanographique.

Professor Stenseths forskning på pest og infeksjonssykdommer har også bidratt betydelig til global helse. Hans arbeid med å forstå smittespredning og dens innvirkning på menneskelige populasjoner har belyst betydningen av miljøforhold i spredningen av sykdommer. Hans dedikasjon til vitenskap og dets omfattende samfunnsmessige betydning har vært avgjørende for å fremme beskyttelse og bevaring av våre hav og det livet de støtter.

Ved å motta denne prisen, blir professor Stenseth en del av en gruppe marine forskere, som har blitt anerkjent for sin livslange innsats innenfor havvitenskapen. Denne prisen sier noe om hans unike bidrag til feltet marin økologi og evolusjonsbiologi, samt hans enestående evne til å formidle viktig vitenskapen i offentligheten.

Professor Stenseth mener det å være forsker ikke bare handler om kunnskap og oppdagelser, men også om å stå opp for betydningen av solid vitenskap og diskutere dens omfattende samfunnsmessige implikasjoner - noe han forfølger i et bredt spekter av medier, både nasjonalt og internasjonalt.

Verdensledende professor i økologi og biologi

Nils Chr. Stenseth er professor i økologi og evolusjon ved Universitetet i Oslo, og professor i marinbiologi ved Universitetet i Agder. Ved Universitetet i Oslo grunnla han Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES). Ved Universitetet i Agder var han med på etablere Senter for kystforskning (CCR).

Professor Stenseth er en verdensledende økolog og evolusjonsbiolog, og er en av hovedforfatterne av den sjette IPCC-rapporten lansert i 2022. Han har publisert over 800 vitenskapelige artikler, og holdt taler og inviterte foredrag over hele verden.

Stenseth har mottatt flere priser og utmerkelser, inkludert Chevalier av den franske Nasjonale ordenen Legion of Honor, Einstein Professor ved Det kinesiske vitenskapsakademiet og den kinesiske presidentens (Xi Jinping) internasjonale vitenskaps- og teknologisamarbeidspris.

Stenseth er medlem av flere vitenskapelige selskap, inkludert det franske vitenskapsakademiet, Royal Society of Canada, the National Academy of Sciences (Washington DC), Academia Europaea, Det russiske vitenskapsakademiet, Det ungarske vitenskapsakademiet og American Academy of Arts and Sciences. Professor Stenseth er medlem av Det norske vitenskapsakademiet hvor han også har fungert som president. Han har fungert som president for International Biological Union (IUBS) og er for øyeblikket president for International Society for Zoological Sciences (ISZS).

Personfoto av Stenseth
Nils Chr. Stenseth. Foto: Åslaug Brynildsen/UiO.

Publisert 23. nov. 2023 10:02 - Sist endret 30. nov. 2023 14:17