English version of this page

ERC Synergy Grant til Nils Chr. Stenseth

Nils Chr. Stenseth, professor ved CEES ved IBV og tidligere leder av CEES har sammen med sine co-PI-er blitt tildelt en ERC Synergy Grant finansiert av Horizon Europe (HORIZON)-programmet.

Portrettfotografi av Nils Chr. Stenseth.

Nils Chr. Stenseth. (Foto: Eva C. Simensen.)

Prosjektet

Tildelingen, som er på 10 millioner Euro over 6 år, ble gitt til å finansiere en studie av pesten gjennom tidene i Eurasia. Tittelen på prosjektet er:

"Reconstructing the environmental, biological, and societal drivers of plague outbreaks in Eurasia between 1300 and 1900 CE (Synergy-Plague)"

Prosjektet vil ha base ved Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved Institutt for biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, og vil også være tett knyttet til Senter for pandemi- og én-helse-forskning (P1H) ved SUSTAINIT – Enhet for bærekraftig helse, ved Det medisinske fakultet.

Mer informasjon om de vitenskapelige spørsmålene som prosjektet skal ta for seg, finnes på Stenseths profilside.

PI-ene

Stenseth er korrespondrende PI med de følgende tre co-PI-er:

Florent Sebbane, INSERM, Lille, France

Philip Slavin, University of Stirling, Stirling, UK

Ulf Büntgen, University of Cambridge, Downing Place, Cambridge, UK

Mediadekning

Lenker til mediadekningen av denne tildelingen finnes på den engelske nettsiden til CEES.

Publisert 26. okt. 2023 15:38 - Sist endret 30. okt. 2023 22:14