Blogger om arbeidspraksis under studiene

Biologistudentene Nora og Lynn Kristin er glade for erfaringene de har fått i praksisoppholdet og i formidling av det, gjennom emnet "Arbeidspraksis i biovitenskap".

2 studenter

Nora Skjerven Strømnes og Lynn Kristin Strømsnes er to av studentene som har blogget om emnet "Arbeidspraksis i biovitenskap". Foto: Åslaug Brynildsen, UiO.

Studiepoeng for arbeidspraksis

Nora Skjerven Strømnes og Lynn Kristin Strømsnes, studenter ved Institutt for biovitenskap, har fullført emnet BIOS3050 – Arbeidspraksis i biovitenskap. Dette emnet, som er en del av bachelorprogrammet i biovitenskap ved Universitetet i Oslo, ble opprettet for å gi studentene praktisk erfaring i tillegg til den teoretiske utdannelsen.

Studentene skal i løpet av semesteret skrive blogginnlegg, et refleksjonsnotat og holde en muntlig presentasjon i slutten av semesteret. Grunnen til at studentene skal skrive blogg, er for at flere studenter skal kunne bli kjent med arbeidslivet. Blogg, formidling og skriving er det som skiller dette arbeidspraksisemnet fra tilsvarende emner på MN-fakultetet.

Verdifulle erfaringer for studentene

Nora og Lynn Kristin er to av studentene som tok emnet våren 2024, og de har hatt praksisopphold hos hver sin arbeidsgiver. De har fått verdifull erfaring fra både forskning og formidling, hvor de har fått muligheten til å anvende sine akademiske kunnskaper praktisk.

Nora var utplassert ved Seksjon for rettsgenetikk i straffesaker på Rikshospitalet. Der har hun også fått sommerjobb og stortrives med det. Nora forteller at hun føler seg mye mer trygg på lab, på rutinearbeid og renhold, og hvordan passe på at alt er sterilt.
Nora føler seg mer selvstendig og trygg på å gjøre ting på egen hånd.

- Og det er mye mer selvstendig enn det jeg trodde det skulle være, og mye mer fritt. Så, ja. Veldig god erfaring, sier Nora.

Lynn Kristin hadde arbeidspraksis hos Curida Diatec på Fornebu, og har fått sommerjobb hos en annen arbeidsgiver på Ullevål og i Forskningsparken. Da hun var på intervju, fortalte Lynn Kristin om at hun var i praksis hos Curida Diatec. Det syntes de var veldig interessant. Lynn Kristin tror det hjalp henne i søknadsprosessen, på grunn av erfaringen hun ville få under praksisoppholdet.

- Jeg har vært i et internasjonalt miljø hvor arbeidsspråket er engelsk, og det har vært veldig lærerikt, sier Lynn Kristin.

Blogger om arbeidserfaring til medstudenter

En viktig komponent av BIOS3050-emnet er formidling, noe Nora og Lynn Kristin begge har mestret gjennom å skrive blogginnlegg og holde muntlige presentasjoner om sine opplevelser ute i arbeidspraksis. Dette har gitt dem en plattform ikke bare for å reflektere over sine egne læringserfaringer, men også for å dele innsikt med medstudenter og et bredere publikum.

- Alle kan gå inn på bloggen og lese hva man har gjort, men vi fikk vite om forskjellige ting i dybden. Og hva andre jobber med og hvordan det er på innsiden, forteller Nora og Lynn Kristin.

Studentene møtes på flere samlinger gjennom semesteret, hvor de får vite hva de andre studentene gjør under sitt praksisopphold. De får høre de andres blogginnlegg før de publiseres, og kommer med innspill til hvordan de kan skrives bedre.

- Jeg ville absolutt anbefalt å ta arbeidspraksis, fordi du lærer om hvilke fagområder du interesserer deg for. Og så får du jo bygd nettverk, og det kan jo også hjelpe på motivasjonen hvis du er litt studielei, sier Nora.

Takket være arbeidspraksisemnet har Nora og Lynn Kristin fått innblikk i arbeidslivet som venter dem etter endt studie, og fått utvidet sine profesjonelle nettverk.

Praksiserfaring er etterspurt av studentene

Emnet BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap, ble først lansert høsten 2019 som et svar på studentenes ønske om mer praktisk erfaring i studieforløpet. Emnet fokuserer på å kombinere faglig kunnskap fra klasserommet med erfaringer fra arbeidslivet.

Studentene utplasseres i bedrifter innen forskning og forvaltning, i privat og offentlig sektor. Emnet går over et helt semester og studentene jobber deltid i ca. 140 timer hos en arbeidsgiver. Det er syv obligatoriske samlinger og studentene må levere to blogginnlegg, som publiseres på bloggen "Biopraksis".

Biopraksis-bloggen: studenter i praksis

• Rensing av DNA

Hva gjør man dersom en DNA-prøve fra et åsted ikke klarer å vise DNA-et på grunn av at noe forstyrrer prøven? Skal skurken gå løs da, eller er det noe som kan gjøres for å rense prøven?

• Aspirant i forskningens verden

Tidlig i år bar det vekk fra skolebenken og rett inn i en helt ny arbeidshverdag. Har jeg kommet meg helskinnet gjennom?

• Praksis = muligheter

Jeg klokker inn mine siste timer i praksis og tillater meg å reflektere over månedene på Fornebu. Har praksisen gjort meg klar for arbeidslivet, eller er jeg fortsatt usikker på veien videre? Les videre for å utforske mine tanker om hva fremtiden kan bringe etter endt bachelorgrad i Biovitenskap.

• Den store artsjakten, fugler og solstikk – en dag ved Østensjøvannet

Med en sporadisk joggers pesing og fuglenes livlige koring som følgesvenn, var det å vandre rundt Østensjøvannet et etterlengtet friskt pust fra en ellers travel hverdag. Spesielt behagelig var det at dette var første dag i Oslo hvor gradestokken viste over 20 grader og det ikke var en sky på himmelen. Sommeren hadde kommet.

Publisert 4. juli 2024 15:18 - Sist endret 4. juli 2024 15:35