Årets finaleuke i Biologiolympiaden er godt igang

Denne uken er det nasjonal finaleuke i Biologi OL, og vi ønsker Norges beste elever i biologi velkommen til Institutt for biovitenskap!

Gruppebilde av elevene

De seksten elevene som deltar i årets Biologiolympiade. Foto: UiO/Åslaug Brynildsen

Seksten ivrige og nysgjerrige videregåendeelever fra ulike skoler landet over, er håndplukket for å delta i den nasjonale finalen som skjer denne uka på Institutt for Biovitenskap på UiO. Deres lidenskap for biologi og imponerende prestasjoner etter to nasjonale runder har brakt dem hit, hvor de nå kjemper om å sikre en plass i den internasjonale konkurransen i Kasakhstan fra 07-14 juli.

Gjennom en uke fylt med utfordrende rundervisning, vil deltakerne utforske biologiens mangfold på flere nivåer. Fra mikro til makro, fra molekylærbiologi til økosystemer, vil de bli veiledet av noen av Norges beste forskere og undervisere innenfor biologi. Pensumet spenner langt utover det vanlige læreplanen, og inkluderer emner som genetikk, økologi, evolusjon, biogeokjemi og fysiologi.

Nestleder ved instituttet, Melinka Butenko, ønsket deltakerne hjertelig velkommen:

- Biologiolympiaden er en fest for nysgjerrighet og vitenskapelig utforskning. Vi er stolte av å se så mange talentfulle unge biologer samlet her. Dere er fremtidens forskere, og vi heier på dere!

I løpet av uken vil deltakerne ikke bare konkurrere, men også knytte bånd og dele sin lidenskap for biologi. Biologiolympiaden er mer enn bare en konkurranse; den er en mulighet for unge talenter å utforske, lære og vokse sammen.

Biologiolympiaden har vært en tradisjon siden 2016, med formålet å inspirere og motivere elever til å utforske og elske biologi. Fra mikroskopiske celler til majestetiske økosystemer, fra DNA-molekyler til mangfoldet av liv på jorden, Biologiolympiaden feirer den fantastiske verdenen av livet og de som er lidenskapelig opptatt av å utforske den.

Publisert 12. mars 2024 17:24 - Sist endret 12. mars 2024 17:24