English version of this page

Nordisk samling på det 3. BNMI-symposiet

I april 2024 var Norges avdeling av BNMI, IBV NorMIC Imaging Platform, vellykket vertskap for det tredje symposiet på det velkjente norske skistedet Geilo, for mer enn 100 deltakere.

Gruppebilde foran hotell

Foto: Michael Weis

BNMI (Bridging Nordic Microscopy Infrastructure) er et nettverk som består av nordiske mikroskopinfrastrukturer, med mål om å fremme vitenskapelig integrasjon på tvers av mikroskopiske bildeplattformer i de nordiske landene. Etablert med finansiering fra Nordforsk i 2021, gjennomfører nettverket forskjellige aktiviteter og undervisningsverksteder, og organiserer et årlig internasjonalt symposium.

Det første BNMI-symposiet ble arrangert av Universitetet på Island i 2022, etterfulgt av det andre symposiet organisert av SDU i Odense i 2023. I år tok Norge på seg ansvaret for å være vertskap for det 3. BNMI-symposiet, og den lokale arrangementskomiteen valgte det velkjente skistedet Geilo som arena.

Mangfoldig ekspertise i det nordiske mikroskopifellesskapet

Med vitenskapelige foredrag holdt av lokale eksperter og æresgjester, som Jennifer Lippincott-Schwartz, Ernst Stelzer og Rainer Heintzmann, ga symposiet en plattform for banebrytende diskusjoner og tverrfaglig utveksling. Nasjonale foredragsholdere, som Dag Kristian Dysthe fra Fysikk ved Universitetet i Oslo, William Louch fra Ullevål sykehus, Paweł Burkhardt fra Sars Centre i Bergen og Balpreet Ahluwaliah fra Universitetet i Tromsø, bidro med innsikt og viste frem den mangfoldige ekspertisen som finnes innenfor det nordiske mikroskopifellesskapet.

I tillegg til personalet fra bildetjenesteplattformer i alle de nordiske landene, tiltrakk symposiet seg deltakere med bakgrunn fra både biologi og fysikk, noe som fremmet tverrfaglige interaksjoner og la grunnlaget for fremtidige samarbeid. Seminarøkter, posterpresentasjoner og rikelig med diskusjonstid la til rette for nettverksbygging og ga deltakerne mulighet til å knytte nye kontakter og utveksle ideer.

forelesning
Foto: Xian Hu.

Testet nytt bildeteknisk utstyr

Representanter for forskjellige mikroskopiselskap holdt 11x2 parallelle verksteder for deltakerne. Disse ble også godt mottatt, basert på tilbakemeldingen fra begge parter. De var godt besøkt og ga en mulighet for personell ved bildetjenestenoder og andre deltakere å teste ut nytt bildeteknisk utstyr og lære om de nyeste avanserte bildeteknikkene.

Sosialt fellesskap med latter og ski

Utover det vitenskapelige programmet gjorde arrangementskomiteen en ekstra innsats for å styrke båndene mellom deltakerne. En ettermiddag med skiaktiviteter, som tilbød muligheter for både alpint og langrenn, ga en forfriskende pause og en sjanse til å oppleve de fantastiske omgivelsene i Geilo. Skidagen kulminerte i en livlig skifest, komplett med spennende leker i snøen, noe som ytterligere forsterket fellesskapet blant deltakerne og la grunnlaget for varige relasjoner.

BNMI-symposiene har blitt et eksklusivt møteststed, mye på grunn av dets begrensede størrelse med litt over 100 deltakere og uformelle setting. Nasjonale og internasjonale forskere og de erfarne teknikerne blandet seg med bildebrukere i løpet av hele dagen, inkludert måltider og fritid. Ved å fremme sterkere forbindelser og dypere forståelse blant deltagerne, kan vi forbedre våre samarbeidsbemuligheter og oppnå større suksess innen bildetekniske nettverk.

Arrangementskomiteens fokus på å skape minneverdige opplevelser for konferansedeltakere understreker viktigheten av å inkludere elementer av moro og fellesskap i arrangementene. Lekene som ble organisert under konferansen ga ikke bare hyggelige øyeblikk, men fungerte også som en katalysator for varige minner hos deltakerne i årene som kommer.

4 personer på ski
Ikke enkelt å koordinere langrenn med 4 personer på samme par ski. Her ledet av arrangøren av det 2. BNMI-møtet i Odense, Jonathan Brewer, med invitert foredragsholder Rainer Heintzman som ankerskiløper. Foto: Michael Weis.
2 personer ute i snøen
​Fra venstre til høyre: Jennifer Lippincott-Schwartz (invitert foredragsholder) og Oddmund Bakke (arrangør). Foto: Michael Weis.
gruppe folk i snøen
Glade deltakere som har det gøy med å stå på ski og ake, som endelig når målet. Foto: Michael Weis.
4 glade folk ute i snøen med ski
De nye alpinistene med instruktøren sin, Frode Skjeldal. Foto: Michael Weis.

Symposiet var en stor suksess

Samlet sett var det tredje BNMI-symposiet i Geilo en rungende suksess, som blandet fremragende vitenskapelig innsats med kameratskapets og eventyrets ånd. Medlemmene av IBV NorMIC Imaging Platform ser frem til fortsatt samarbeid og fremtidige symposier innen BNMI-nettverket.

Medlemmer av arrangementskomiteen: Oddmund Bakke, Frode M. Skjeldal, Linda H. Haugen, Xian Hu (Edna), Emilie Løgith Moe, Marie Bergundhaugen.

fire folk ute

Fra venstre mot høyre: Marie Bergundhaugen, Frode M. Skjeldal, Emilie Løgith Moe, Ingrid Kjos. Foto: Michael Weis.

mann og dame i røde jakker ute

Frode M. Skjeldal og Linda H. Haugen. Foto: Michael Weis.

Publisert 24. mai 2024 14:19 - Sist endret 24. mai 2024 14:19