English version of this page

David Peris hedret med pris

David Peris fra Institutt for biovitenskap ble hedret for sitt fremragende bidrag til gjærgenetikk. Den spanske forskeren ble tildelt Maria Blasco-prisen for beste vitenskapelige artikkel.

5 personer

Fra venstre: Alberto Valero-Gracia, president for ENO, Maria A. Blasco, vitenskapelig direktør for CNIO, Sara Orellana som tok imot prisen på vegne av David Peris, José Ramón García, Spanias ambassadør til Norge, og Kjetil Taskén, direktør for ICR. Foto: privat.

Beste vitenskapelige artikkel av en spansk forsker i Norge

David Peris, forsker i genetikk og evolusjonsbiologi ved Institutt for biovitenskap, har blitt tildelt Maria Blasco-prisen for beste vitenskapelige artikkel publisert av en spansk forsker i Norge i løpet av 2023. Prisen er oppkalt etter den vitenskapelige direktøren for det spanske nasjonale kreftforskningsenteret (CNIO), Maria A. Blasco, og ble overrakt i residensen til Spanias ambassadør i Oslo.

Genetisk analyse av gjærslekten Saccharomyces

Forskningsartikkelen til Peris og hans forskerteam ble publisert i 'Nature Communications', og er en omfattende genetisk analyse av gjærslekten Saccharomyces. Artikkelen "Macroevolutionary diversity of traits and genomes in the model yeast genus Saccharomyces" bidrar med ny kunnskap om biodiversitet, populasjonsstruktur, og makroevolusjonære prosesser hos mikrobielle eukaryoter.

Denne nye kunnskapen om gjærgenetikk har positive konsekvenser for basal forskning og bioteknologiske anvendelser. Peris har sammen med sitt team, kartlagt geografiske utbredelser, vertsorganismer og næringskilder, og utviklingshistorien til omkring 1800 gjærstammer. Forskningen har inkludert komplett genomsekvensering av 163 stammer og katalogisering av observerbare egenskaper hos 128 fylogenetisk varierte stammer.

David forsker ved FunGIALab

David Peris fikk sin Ph.D. fra Universitetet i Valencia i 2012, har bred erfaring innenfor komparativ genomikk, soppens evolusjon, high-throughput mikrobiell fentyping, bioinformatikk og bioteknologiske applikasjoner.

Peris har vært forsker ved FunGIALab ved Institutt for biovitenskap, Universitetet i Oslo siden 2021. I 2022 ble han utnevnt til Distinguished Researcher ved Institutt for agrokjemi og mattekologi (IATA-CSIC).

Maria Blasco-prisen

Foreningen for spanske forskere i Norge (IENO) har med støtte fra den spanske ambassaden i Norge annonsert denne prisen for å spre informasjon om forskning utført av spanske statsborgere i Norge, og for å fremme deres internasjonale synlighet. Prisen innebærer dekning av kostnader inntil 15 000 norske kroner, omtrent €1 300, for å delta på en vitenskapelig kongress for å gi større synlighet til vinnerens forskningsarbeid. Sara Orellana, medforsker i David Peris’ laboratorium, mottok prisen på hans vegne under prisoverrekkingen i Oslo.

Publisert 3. mai 2024 13:36 - Sist endret 3. mai 2024 13:36