English version of this page

Æresdokoktorforelesning av Emmanuelle Charpentier

Professor Emmanuelle Charpentier er nominert av Institutt for biovitenskap til æresdoktor ved Universitetet i Oslo i 2024, og hun vil i den anledning gi en gjesteforelesning ved Institutt for biovitenskap mandag 2. september.

Gjesteforelesning av Emmanuelle Charpentier

Universitetsstyret vedtok 5. desember 2023 at professor professor Emmanuelle Charpentier kreeres til æresdoktorer ved Universitetet i Oslo i 2024. Professor Charpentier ble nominert av Institutt for biovitenskap. Æresdoktorkreeringen vil være i forbindelse med Universitetet i Oslo sin årsfest den 2. september, med seremoni i Universitetets aula og festmiddag på kvelden.

I anledning kreeringen arrangeres en gjesteforelesningen med Professor Emmanuelle Charpentier ved Institutt for biovitenskap den 2. september. Alle er velkommen.

Tittel på gjesteforelesningen er: "How bacteria are revolutionizing genome editing and engineering: the example of CRISPR-Cas”.

Om Emmanuelle Charpentier

personfoto
Foto: Hallbauer & Floretti

Emmanuelle Charpentier er direktør ved Max Planck Unit for the Science of Pathogens og professor ved Humboldt-universitetet i Berlin.

Charpentier utnevnes til æresdoktor for sitt arbeid innen genetikk og molekylærbiologi. Et av hennes viktigste bidrag – sammen med Jennifer A. Doudna – er utviklingen av CRISPR/Cas9-systemet til et verktøy for presis genredigering. Arbeidet gav dem nobelprisen i kjemi i 2020.

Mer om Emmanuelle Charpentier

Om UiOs æresdoktorgrader

UiOs æresdoktorgrad, Doctor Honoris Causa, gis til fremtredende akademikere. En æresdoktorgrad tildeles uten at kandidaten har forsvart en avhandling i disputas.

UiO har hatt rett til å utnevne æresdoktorer siden 1824, og utnevnelsen skjer hvert tredje år. Æresdoktorene kreeres på UiOs årsfest 2. september.

Les mer om UiOs æresdoktorer

Publisert 31. mai 2024 10:04 - Sist endret 20. juni 2024 15:56