Hva vi er og hvor vi vil

Vi er et ressurssenter for de som underviser i biologi. Vi fremmer og utvikler god og relevant biologiundervisning, og bidrar til rekruttering av nye biologer.

Visjon: Vi skal utvikle og fremme god biologiundervisning for samfunnets og naturens beste 

Vi skal jobbe for bedre og relevant biologiundervisning, både med tanke på innhold og hvordan lærere og universitet/høyskoleansatte underviser. Vi har et spesielt fokus på utdanning av lektorstudenter i biologi, som utgjør den fremtidige førsterekka i biologiutdanningens «verdikjede», samt etterutdanning av lærere, for å sikre at kvaliteten opprettholdes. Vi mener biologi må forstås som et sammensatt og dynamisk fag som krever teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter og stadige tilpasning i tråd med samfunnsendringer.

Vi er et ressurssenter for de som underviser i biologi. Vi fremmer og utvikler god og relevant biologiundervisning, og bidrar til rekruttering av nye biologer.

  • Vår målsetting er å utvikle og fremme undervisningsmetoder slik at elever og studenter utvikler faglig forståelse og ferdigheter i biologi som kan karakteriseres som dybdelæring, hvor man forstår sammenhenger og kan anvende kunnskap i nye situasjoner, og for samfunnets og naturens beste. 

  • Vår målsetting er å gjøre SLB til en tydelig stemme for rekruttering og kvalitetshevning av biologiundervisning ved skoler og universiteter i Norge, en stemme som er kjent lokalt og nasjonalt, og får flere elever og studenter til å velge biologi som fagfelt. 

  • Vår målsetning er at nye biologistudenter ved universitetet generelt, og på IBV spesielt, skal oppleve overgangen til høyere utdanning som en naturlig påbygning og fordypning av det grunnlaget de har opparbeidet seg i videregående skole.

Litt bakgrunnshistorie 

Konseptet Skolelaboratorium vokste frem ved Universitetet i Oslo (UiO) og Det matematisk-naturvitenskaplig fakultet (MN) på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet. I dag finnes det skolelaboratorier ved mange av landets universiteter. Skolelaboratoriene utgjør bindeleddet mellom skole og universitet, men arbeidsmetodene varierer noe. Noen skolelaboratorier jobber utelukkende med rekrutteringsarbeid, formidling- og utviklingsarbeid, mens andre har i tillegg en større eller mindre forskningskomponent knyttet til fagdidaktikk. 

 

snøull

Publisert 3. mars 2023 00:59 - Sist endret 14. aug. 2023 13:20