Kansje hvit reflekterer grønt likevel?

Control + F er alt som trengs for å søke seg til ønsket informasjon, men hvem skulle tro all arbeide som ligg bak for å sørge for at Control + F skal skal funke?

Bildet kan inneholde: blomst, anlegg, potteplante, botanikk, jordanlegg.

Noen aloe planter som står i drivhuset skal jeg føre inn i Iris.Foto: Sarah Alsaedi, UiO.

Iris

Frem til nå har jeg kun fått en kort innføring i hvordan man fører inn data i databaseprogrammet Iris. Jeg er positivt overrasket over hvor grei og intuitiv Iris er. Jeg vil nesten tro at den store utfordringen er å finne frem riktig informasjon angående plantene som står i drivhus. Problemer er at det er mange planter som er merket feil eller samsvarer ikke med listen som er sendt inn eller at det er manglende informasjon om planten. Det kan også være at de enkelte plantene innen samme familie er plukket av en død eller pensjonert biolog og dermed er det vanskelig å få informasjon om dem.

Databaseprogrammet Iris er et program som skal inneholde all data og informasjon om plantene på Botanisk Hage. Det er planter fra 1967 frem til 2019 som skal føres inn data på. Informasjon om hvor, hvem og når planten er plukket skal føres inn. Det har aldri vært like lett å føre inn data i et sted for å gjøre det lett tilgjengelig for pårørende. Likevel er det en utfordring å finne frem riktig informasjon knyttet til hver plante i hagen, i hvert fall informasjon fra 1967 frem til i dag. Sammen med appen til Iris skal man også snart kunne finne ut hvor planten står i hagen og om den er i live eller ikke.

Aloe planter. Foto: Sarah Alsaedi

Å lese grønt har aldri vært gøyere

Det er noe med grønne biologer. Kanskje det å være omringet av mye grønt gjør dem lettere til sins? Min andre arbeidsoppgave på praksisplassen er å skrive skilt til plantene som ligger i Hagen. Jeg, en hvit biolog satt med tre grønne biologer og prøvde å skrive skilt. Det var vanskelig til å starte. Det tok litt tid før man kom inn i lese og forståelse modus. Her skal det skrives lett, kort og konsist slik at en 12 åring forstår om hver plantefamilie. Heldigvis satt jeg med tre grønne biologer så det var bare å spørre om du var uklart.

Jeg valgte plantefamilier som jeg potensielt kjente igjen, men slet til på starten. På et tidspunkt hadde jeg to bøker og to vinduer oppe og prøvde å forstå hva jeg skulle ha med eller ikke. I løpet av denne prosessen fikk jeg en AHA-opplevelse! Jeg ble mer oppmerksom på plantemorfologien – altså planteutseenden. Hvordan plantene ser ut og hva som kjennetegner dem. Det er mye variasjon i planteriket, men enda mer innen hver familie og det kan være utfordrende å begrense seg eller finne fellestrekkene for hver av familiene.

Leser om plantefamiliene. Foto: Sarah Alsaedi

Ærlig

Jeg er fortsatt usikker på om jeg gjør en grei jobb når det kommer til skiltskriving. Det kan være fordel å ikke studere eller kunne mye grønn biologi. Skiltene er rettet mot publikum som ikke har en like stor bakgrunn i biologi. Kanskje det kan være fordel. Jeg får håpe det.

Kanskje den hvite biologen i meg reflekterer litt enklere variant av grønt likevel

Av Sarah Alsaedi
Publisert 21. nov. 2019 13:09 - Sist endret 29. mars 2022 08:07
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.