Begynnelsen på en litt annen hverdag

Med arbeidspraksis hos Besøkssenter våtmark Oslo flyttes deler av studiehverdagen fra forelesningssalen til skog og mark.

Bildet kan inneholde: naturlig landskap, kropp av vann, himmel, vann, natur.

Utsikt over Storøykilen fra Lilløyplassen.

Som studenter har vi blitt vant til å tilegne oss kunnskap om kompliserte tema og pugge til en eksamen med satt dato. Noen har kanskje vært gruppelærere for andre studenter og undervist i fag på bachelornivå. Men da jeg skulle begynne å undervise barn i alderen 3 til 12 år om natur var det bare å kaste faguttrykk og lange forklaringer ut av vinduet.

Etter å ha hørt flere positive tilbakemeldinger fra folk som tidligere har gjennomført emnet Arbeidspraksis i Biovitenskap, var det ikke vanskelig å sette seg ned og søke på praksisplass hos Besøkssenter våtmark Oslo. Oppgavebeskrivelsen virket nærmest som en drøm. En mulighet til å tilbringe litt tid i naturen, borte fra alle datamaskiner og forelesningssaler, samtidig som man lærer å formidle et både viktig og interessant budskap til framtidens potensielle biologistudenter. Det kan ikke bli mye bedre enn det. Og når jeg ser tilbake på min egen tid på barneskolen, så var det alltid en fornøyelse å få tilbringe en dag ute i naturen da også.

Fra forelesningssal til frodig natur

Besøkssenter våtmark Oslo er et nasjonalt besøkssenter som tilbyr undervisning om våtmark for barnehager og skoleklasser. Mye av undervisningen viser hvor viktig våtmarken er for oss mennesker, for biologisk mangfold og for klima. Besøkssenteret har to avdelinger, en på Lilløyplassen og en ved Østensjøvannet. Undervisningen foregår på begge steder og det vil ofte være flere grupper til stede parallelt. Besøkssenteret tilbyr ferdige opplegg eller tilpasning av undervisningen etter ønsket tema. Nå på vinterstid er temaet vinternatur populært. Dette er et opplegg som lærer barna om hva som skjer med planter og dyr i området om vinteren. Selv om undervisningen er faglig relevant er også ett av målene til Besøkssenter våtmark Oslo å skape naturglede for barn og unge. Og lærer man ikke aller mest når man har det gøy?

Et semester med lek og læring

Det er ingen tvil om at barn kan ha det gøy i naturen. Enten det er frilek eller fuglebingo, undersøking av dyrespor eller undervisning, så er de med. Litt utålmodighet må man jo forvente. For når nesten hele verden skal utforskes, så er det ikke rart at det er vanskelig å sitte stille og høre på innføring i bruk av kikkert. Men når man har fått kikkerten rundt halsen, da er det bare å løpe av gårde og lete etter fugler som sitter i toppen av et tre.

Så langt har jeg fått opplæring i undervisning av ulike aldersgrupper. Selv om det ofte kan være samme undervisningsopplegg, blir det aldri to helt like dager. Nye grupper bringer med seg nye perspektiver og spørsmål. Dette semesteret gleder jeg meg til å lære mer om formidling og få mer erfaring med å improvisere opplegg og sted, etter gruppe og vær. Kanskje får jeg også lage mitt eget undervisningsopplegg! Med arbeidspraksis kommer dette semesterets hverdag til å se litt annerledes ut, og jeg gleder meg til å jobbe videre.

Av Sanne Helene Kristensen
Publisert 5. mars 2020 09:30 - Sist endret 5. mars 2020 09:30
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.