De første ukene på Norsk Teknisk Museum

Etter to og et halvt år på studiet i Biovitenskap fikk jeg muligheten til å søke om en praksisplass hos Norsk Teknisk Museum (NTM). I slutten av mai skal de åpne en ny utstilling om klima, som jeg er så heldig å få være en del av.

Bildet kan inneholde: fly, luftfartøy, kjøretøy, lette fly, luftfartsteknologi.

Å jobbe på et museum innebærer å befinne seg tett på utstillingene. Dette er området rett utenfor kontoret. Foto: Birgitte Bjørnerud, UiO

NTM er et museum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin. Museet har mer enn 25 utstillinger innenfor disse temaene, som daglig blir besøkt av familier, barnehager og skoleklasser. I tillegg arrangeres det diverse aktiviteter og workshoper. Med et område på 20 000 kvadratmeter er det mye å utforske og mye lærerik informasjon tilgjengelig.

Store sko å fylle

Utstillingen som lages skal kaste lys på et viktig og relevant tema, nemlig klima. Endringene i klimaet angår alle som lever på jorda, og det er derfor viktig at utstillingen er opplysende, samtidig som de besøkende blir positivt engasjerte. Arbeidet vil i stor grad gå ut på å finne litteratur som er relevant og komme med forslag om måter som informasjon kan framstilles og formidles på. Heldigvis er jeg ikke alene om dette. Med meg på laget har jeg Elena som også er praksisstudent, og vi kommer til å samarbeide med en prosjektgruppe fra NTM.

Klimautstillingen vil befinne seg på et område på ca. 800 kvadratmeter – det er like stort som en håndballbane! Med andre ord er det et stort område som skal fylles av museumsgjenstander, informasjon, bilder og mye mer.

Bildet kan inneholde: hangar, gulv, photography, kjøretøy, lyd scene.
Dette store området vil bli brukt til klimautstillingen. Restene fra den tidligere utstillingen om månelandingen er under opprydding. Foto: Birgitte Bjørnerud, UiO

Starten på arbeidet

Den første dagen fikk jeg en omvisning av hele museet og alle utstillingene. En typisk arbeidsdag består av møter og selvstendig research. I slutten av mars kommer Elena og jeg til å presentere det vi har arbeidet med så langt, og oppdatere medlemmene i klima-gruppen, de som utvikler klimautstillingen, om våre tanker og ideer.

Ordet klima har en bred betydning, og de første dagene ble brukt på å samle tankene. Tiden ble brukt på å lese diverse artikler om klima, samtidig som jeg dannet et inntrykk av hva som kan være relevant for akkurat denne utstillingen. Likevel er dette lettere sagt enn gjort med all informasjonen som er tilgjengelig på internett. Jeg har vært borti alt fra økende temperaturer til en algebasert bioreaktor som testes for bruk på romfartstøyene til NASA. Og hva er egentlig relevant i dette tilfellet? Mye informasjon skal sorteres og samles, og det er ikke noe tvil om at det ligger mye arbeid bak enhver utstilling. Med andre ord er det behov for et bredt spekter av kunnskap. Informasjon skal formidles, utstillingen skal designes og materialer skal bygges.

Mye av bakgrunnen for at jeg søkte om plass hos NTM er min interesse og nysgjerrighet for forskning og formidling. I løpet av oppholdet vil jeg nok få utforsket disse områdene i større grad enn det jeg har gjort tidligere. Samtidig skal jeg heller ikke se bort ifra at jeg må vekke mine kreative sider, som vil ha en viktig rolle innenfor struktur og design. For hvordan gjør man egentlig en utstilling interessant og forståelig for alle aldersgrupper? Selv om det er mye å ta hensyn til, blir det spennende å se hva slags ulike utfordringer jeg har i vente.

Ettersom arbeidspraksis gir et innblikk i hvordan det er å arbeide på en arbeidsplass, åpner det opp for muligheten til å utforske kunnskap fra et annet perspektiv enn lærebøker. Så langt stortrives jeg med oppholdet og gleder meg til tiden fremover!

Av Birgitte Bjørnerud
Publisert 5. mars 2020 09:30 - Sist endret 5. mars 2020 09:30
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.