Å arbeide med en museumsutstilling hjemmefra

Semesteret nærmer seg slutten og eksamenstiden kommer krypende innpå. Nå har jeg tilbrakt fire måneder hos norsk teknisk museum, hvor de to siste månedene har vært preget av hjemmekontor som følge av SARS-CoV-2 utbruddet. Hverdagen ble brått forandret, men vi holder fortsatt på med klimautstillingen og finner nye kreative måter å jobbe på.

Bildet kan inneholde: teknologi, elektronisk apparat, datamaskin, potteplante, laptop.

Hjemmekontorløsning og jobbing med utstillingsforslag. Foto: Birgitte Bjørnerud

Tiden så langt

De første månedene hadde jeg mulighet til å fysisk være på museet en til to ganger i uka. I mars leverte min medstudent Elena og jeg en rapport hvor vi samlet informasjon om klimadata og ulike måter data kan illustreres og formidles på. Her fikk vi muligheten til å skrive ganske fritt om det vi selv synes er viktig, underkommunisert og interessant. I tillegg holdt vi en presentasjon om dette foran noen av dem som er med på utviklingen av utstillingen. Idet vi skulle begynne med våre nye arbeidsoppgaver, ble hverdagen brått forandret ved innføring av hjemmekontor.

Nye og tilpassede arbeidsoppgaver

Å jobbe hjemmefra byr på utfordringer, samtidig som det også åpner opp for nye muligheter. Det er ikke like sosialt å sitte hjemme med arbeid som helst skulle vært diskutert i grupper, når kommunikasjonen foregår over mail og videokonferanser. I tiden som kommer vil vi bruke vår første rapport som inspirasjon til arbeidet videre, hvor vi blant annet skal skissere mulige aktiviteter i tilknytning til klimautstillingen. Når vi skal designe dem kommer vi til å ta utgangspunktet i vår faglige kunnskap og kreativitet. Disse aktivitetene skal være noe som både barn og voksne kan ha glede av å være med på, og hvem vet, kanskje nettopp dette vil inspirere fremtidens biologer? Museet er så heldig som har Akerselva rennende rett utenfor, og dette åpner opp for muligheten til å gjennomføre aktiviteter knyttet til elva utendørs. Og akkurat hva vi skal finne på, vil arbeidsoppgavene fremover handle om.

Et hav av muligheter

Det er flere aktiviteter som kan gjennomføres utendørs. For eksempel er det mulig å se på planter, dyr og mikroorganismer som lever i elva med et mikroskop. En slik aktivitet kan bidra til økt bevissthet om viktigheten rundt bevaring av ulike arter på grunn av deres viktige rolle i naturen. Noen arter er mer sårbare enn andre, og dersom en art forsvinner kan det skape ubalanse og resultere i konsekvenser for andre arter i økosystemet. Derfor er viktig å få et innblikk i hvordan små endringer i klima kan påvirke organismer i alle størrelser, også de vi ikke kan se med det blotte øyet.

Når alt kommer til alt, har tiden hos norsk teknisk museum gått veldig fort. Selv om noe av perioden ble preget av hjemmekontor, har jeg fortsatt hatt stort utbytte av oppholdet og lært utrolig mye. Å få muligheten til å ta del i klimautstillingen har vært en flott opplevelse med mange gode erfaringer som jeg kommer til å ta med meg videre.

Av Birgitte Bjørnerud
Publisert 2. juni 2020 09:37 - Sist endret 17. juni 2020 14:43
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.