AHA opplevelse for meg og mange andre

Sist jeg satt og jobbet med praksisfaget mitt hos AbbVie skjønte jeg hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Tidligere har jeg tenkt, hver gang jeg jobbet med praksis, at det var bare et fag til på universitetet jeg måtte få godkjent. Nå er det blitt til en jobb som gir mening. Jeg får jo ikke betalt, men det jeg gjør, gjør jeg ikke bare for meg selv. Og det er det beste med min praksis.

Bildet kan inneholde: hånd, spiker, finger, menneskelig, moro.

Alle kan være med i kampen mot AD. Foto: Perry Grone on Unplash.

Som nevnt tidligere jobber jeg sammen med AbbVie i kampen mot Atopisk Dermatitt (AD). Det er enda mye å oppdage om denne sykdommen og hva den innebærer for de som lider av den, men nå har jeg lest en del om det som finnes om AD ute i databasene. Jeg begynner å forstå litt mer om den veien som fører til målet, nemlig å bekjempe AD. Dette er en laaaaang prosess som selskaper som AbbVie må gjennom før sluttresultatet når pasientene. Man vet en del om hvordan sykdommen påvirker kroppen, rent biologisk, men det er lite forståelse til hvordan pasienter med AD egentlig har det. Man vet også lite om prevalensen – antall mennesker som lider av sykdommen – både i Norge og i verden. Men vi vet at tallene er høye (opp til 5% hos voksne og opp til 25% hos barn) og at det ikke er en kamp som bare noen få mennesker kan ta. Dette er alle sitt ansvar, også ditt!

Alle må få vite!

Nå lurer du kanskje på hva du kan gjøre for å være en puslebrikke i det store puslespillet, uten å være forsker eller lege, eller biovitenskapsstudent med praksisplass hos AbbVie. Jo det må du få vite! Men la meg forklare litt først. Jeg har tidligere nevnt at AD pasienter lider ikke bare fysisk på grunn av kløe og sår, men de diagnostisert med alvorlig AD sliter også med den psykososiale helsen og har generelt dårlig livskvalitet. Problemet er at den individuelle lidelsen til hver pasient blir ofte ikke anerkjent, og AD anses bare å være en estetisk misfornøyelse. Det er liksom verre med hjerteproblemer (som er usynlige på overflaten), enn å ha noen flekker på huden – kan kanskje noen tenke. AD er en veldig synlig sykdom og rammer derfor mye psyken til pasientene. Derfor er det viktig å øke bevisstheten til både leger og helsepersonell, beslutningstakere og deg som leser! Hvis flere er klar over ADs byrder, så er det flere som er villig til å støtte forskning av nye og mer effektive behandlinger. I tillegg, kan man være mer forståelsesfull i møte med mennesker med AD. Alle må få vite slik at flere kan hjelpe til.

Mitt personlig mål

Jeg fikk en liten AHA opplevelse denne uken, når jeg skjønte hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Jeg skjønte at jo bedre jeg gjør jobben min nå, jo enklere det blir å nå målet. Mitt personlig mål med blogginnleggene, i tillegg til å prøve å få faget godkjent, er å gjøre deg som leser litt mer bevisst på den psykososiale lidelsen som AD bærer med seg. Kanskje du også kan få en liten AHA opplevelse når du oppdager at du kan faktisk gjøre noe du og – vær bevisst!

Av Sara Krogtoft Lindgren
Publisert 2. juni 2020 09:37 - Sist endret 2. juni 2020 09:37
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.