Sluttspurten, planter og frø

De siste månedene har jeg hatt arbeidspraksis hos Besøkssenter våtmark Oslo. I løpet av denne tiden har jeg fått mulighet til å lære veldig mye nytt, i tillegg til å få bruke kunnskap jeg allerede har tilegnet meg tidligere i løpet av bachelorgraden. Da Folkehelseinstituttet besluttet å stenge alle skoler og barnehager 12. mars på grunn av SARS-CoV-2, ble også alle undervisningsopplegg hos Besøkssenter våtmark Oslo avlyst. Heldigvis var det andre arbeidsoppgaver jeg kunne få! 

Bildet kan inneholde: natur, blomst, blad, anlegg, tre.

Det finnes mange forskjellige mekanismer for frøspredning hos ulike planter.

Selv om hverdagen har blitt snudd på hodet for de fleste under dette virusutbruddet, har det for min del også ført til at jeg har fått oppleve flere sider av en arbeidshverdag hos Besøkssenter våtmark Oslo. I tillegg til undervisning som naturveileder og besøksvert på søndager har jeg også fått laget mitt eget undervisningsopplegg, tatt bilder av områdene rundt besøkssentrene og oppdatert barnehageregistre. Å få gjøre så mye forskjellig har gitt meg et innblikk i hvor allsidig en jobb hos Besøkssenter våtmark Oslo kan være. 

 

Mitt eget undervisningsopplegg 

Å sette sammen et undervisningsopplegg har vist seg å være både spennende og utfordrende. Det er utfordrende å samle og destillere kunnskap, for så å omforme det til morsomme aktiviteter som skaper nysgjerrighet og engasjement. Fordi undervisningsopplegget skal være for 1-2. klasse er det også viktig at det blir minst mulig “forelesning” og mest aktivitet og lek. Det har gjort at jeg har vært nødt til å se temaet og teorien som ligger bak i et nytt lys.

 

Undervisningsopplegget jeg lager handler om planter og frøspredning. Temaet er bredt, men det har vært morsomt å finne aktiviteter som kan passe inn. Blant annet skal opplegget ta for seg hva som kjennetegner ulike plantegrupper og utvikling av ulike spredningsmekanismer for frø. En aktivitet jeg har laget er en form for spørsmålslek. Leken går ut på at det henges opp ca. 20 nummererte lapper med bilde av en plante og dens frø. Elevene deles i grupper som hver får et tall. Deretter skal hver gruppe løpe for å finne riktig lapp og så komme tilbake til naturveilederen og forklare planten som er avbildet på lappen ut i fra hvordan planten ser ut. Naturveileder skal gjette hvilken plante de forklarer og når naturveileder gjetter rett får gruppen et nytt tall. Første gruppe til å fullføre alle lappene vinner. 

 

En annen aktivitet er at elevene skal få brette egne frø. Her tar naturveileder utgangspunkt i å forklare hvordan frø hos lind flyr og har en vakker rotasjon når de faller fra treet og sprer seg. Et slikt frø er det ganske enkelt å brette og det tar ikke så lang tid. Noen har kanskje brettet det før, da det også ligner på et helikopter. Elevene skal få prøve å brette frøet slik at det faller penest - altså at det faller saktest og roterer jevnest. Skal vingene være lange eller korte? Brede eller smale? Det finner man bare ut av ved å prøve litt forskjellig. Når alle har brettet kan man se hva som fungerte best ved å slippe dem fra en høyde og se dem falle.

 

Bildet kan inneholde: blad, botanikk, anlegg, tre.
Eksempel på det brettede frøet og tegnet bilde av frøet til storlind fra bok om nordisk flora.

Lærerikt, gøy og engasjerende

Nå som slutten av praksisoppholdet nærmer seg med stormskritt er jeg veldig takknemlig for å ha fått mulighet til å jobbe hos Besøkssenter våtmark Oslo dette semesteret. Det har fylt hverdagen med moro og glede, og jeg har gjort meg mange nye erfaringer som jeg vil ta med meg videre i livet. Det er definitivt veldig annerledes å skulle undervise barn enn det er å diskutere og forklare pensum sammen med medstudenter. Men nysgjerrigheten og naturgleden barna alltid møter deg med smitter. Jeg sitter igjen med gode minner og en større takknemlighet for naturen vi omgir oss med og alt den kan lære oss. 

 

Takk for meg!

Av Sanne Helene Kristensen
Publisert 26. mai 2020 14:50 - Sist endret 26. mai 2020 14:50
Biopraksis

Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.