Har du også et monster i kjelleren?

Som liten hatet jeg virkelig kjelleren vår. Det mørke, fuktige hullet av en underetasje ville gitt hvem som helst frysninger. Dessuten, var jeg overbevist om at det var et lumskt og farlig monster som gjemte seg i skyggene der nede. Som forventet, var det ingen som trodde på meg. Men til syvende og sist var det jeg som hadde jeg rett; det var et monster der nede, men kanskje ikke det monsteret vi forventet å finne.

Bildet kan inneholde: insekt, erme, beige, tre, sengetøy.

Dette monsteret er mest sannsynlig ikke langt fra der du sitter nå. Krypende i taket eller smygende langs veggene. Mugg er en mikroskopisk spordannende sopp som trives i fuktige og mørke omgivelser. Sporer er soppens formeringsenhet og kan spres gjennom luft og gjør at muggsoppen kan formere seg raskt og over store områder. I tillegg til å være et veldig stygt veggdekor, kan for mye eksponering av soppsporer føre til en kraftig allergisk reaksjon, nedsatt pusteevne og/eller irritasjon på hud og i øyne. Med andre ord, er muggsoppen en du helst ikke ønsker å ha som samboer. Heldigvis, finnes det noen som kan ta hånd om disse mikroskopiske beistene.

Bildet kan inneholde: tre, berggrunn, dannelse, øgle, stein.
Helråttent treverk som er utsmykket med ulike sopparter; Fotograf: Julie Pedersen

“WHO YOU GONNA CALL?“

«Uansett hvem du er eller hvor du bor, vil du ikke kunne unngå et kjennskap med hverken mugg eller fuktskader», vår praksisvert fra Mycoteam hadde en spøkefull tone da han viste meg bilder fra en mørk kjellerleilighet med vegger utsmykket med en unik collage av brunt, grønt og sort. Mycoteam er Norges fremste institusjon innen fukt- og bygningsbiologiske problemstillinger og fuktskadenes svar på Ghostbusters. Det er også her jeg har vært så heldig å få lov til å utføre min arbeidspraksis.

Bildet kan inneholde: tre, skala, fraktboks, måleinstrument, verktøy.
Elektrode som måler den relative fuktigheten til treverket. Fotograf; Julie Pedersen

Som praksisstudent hos Mycoteam, har jeg som oppgave å finne ut om gammelt treverk er mer utsatt for fuktskader og muggvekst enn nytt. For å finne ut av dette, skal vi utføre et forsøk hvor vi tar ulike kamre med ulik fuktighet og plasserer biter av nytt, gammelt og helråttent treverk i disse forskjellige kamrene. Under forsøket skal vi jevnlig måle fuktigheten til treverket ved hjelp av en vekt og en elektrode. På denne måten kan vi se om det gamle treverket tar opp mer vann enn de nyere treklossene. Men, hvorfor er dette så viktig å finne ut av?

Mye fukt fører til mer fuktskader og gir muggsoppen et perfekt leveforhold til å dekorere kjellerveggen din ytterligere. Hvis du derfor ikke passer på å bytte ut det litt overmodne treverket, kan du derfor risikere å få besøk av Herr. Muggsopp og fru. Råte.

Bildet kan inneholde: datamaskin, laptop, bord, personlig datamaskin, mat.
Tøffe tider krever effektive løsninger. Fotograf; Julie Pedersen

Helt siden første dag hos Mycoteam har jeg utviklet en stor respekt for våre veiledere. Engasjementet, kunnskapen og gleden de viser for sitt fagfelt er ubeskrivelig givende og inspirerende. Til tross for sosial distansering, zoommøter og karante, har tiden min hos mycoteam gitt meg en god smakebit på hvordan det er å ha en jobb innen biologi. Ikke minst har jeg lært at ikke alle helter bruker kappe. Noen helter går rundt i vanntette jakker og gummihansker mens de tar hånd om uforventede monstre i den kanskje litt for fuktige kjellerleiligheten.

Av Julie Pedersen
Publisert 15. mars 2021 16:02 - Sist endret 17. mars 2021 09:55
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.