Med barn på sporjakt i byen

Med praksisplass hos Besøkssenter våtmark Oslo slapp jeg å irritere meg over dårlig lydkvalitet over zoom møter eller overbelastet WIFI. Arbeidspraksisen min finner nemlig sted ute i naturen blant fuglesang og dyrespor. Min arbeidsoppgave går ut på å vekke naturinteressen hos barn og unge gjennom formidling av naturrelatert kunnskap. Men hvordan engasjerer man et publikum i en alder av 3-12 år i et tema uten å gjøre det fakta-tungt og kjedelig?

Person ute i naturen.

Det skal være morsomt å lære

Opplegget som blir brukt når vi underviser har en god blanding av lekende aktiviteter og muntlige presentasjoner av forenklet, faglig stoff. Når man bikker ungdomsskolealderen, glemmer man fort hvor aktive og energiske barn egentlig er. De kan løpe rundt som ukontrollerte lam i en sommer-eng uten å bli spesielt slitne. Alt barn ønsker å gjøre er å ha det gøy og leke. Derfor er det viktig å blande inn morsomme aktiviteter i læringsopplegget.

Når en naturveileder holder et foredrag for barn, er det viktig at vedkomne klarer å holde barna fokusert. Noe som kan være litt krevende når man sitter ute i naturen, omringet av mye spennende. Istedenfor å kjøre en tørr monolog, stiller naturveilederen flere spørsmål til barna. Slik følger barna bedre med og interessen for å lære blir større. Barn i denne alderen er overivrige på å svare på spørsmål de vet svaret på. Noe vi studenter kanskje burde ta med oss til forelesningene våre.

Bildet kan inneholde: himmel, vann, grå, snø, skum.

By-turné

Besøkssenter våtmark Oslo har to avdelinger. Én på Østensjøvannet og én på Fornebu. Her har skoler og barnehager blitt invitert til for å ha en lærerik aktivitetsdag med oss som jobber der. Pandemien har ført til at skoleklassene anbefales å unngå og reise kollektivt. Det har ført til at vi, naturveiledere, må dra ut til barnehagene og skolene for å undervise elevene i deres lokale naturområder kontra de velkjente naturstiene ved senterne.

De to senterne ligger på steder med skog, vann og hav, samt åpne gressletter. Det er disse områdene læringsopplegget er lagt opp til. Når man så drar til en barnehage hvor den nærmeste flekken med natur er Frognerparken, må man være litt spontan og kreativ for her er det neppe mange harespor å se på. Sporjakt er nemlig en svært populær aktivitet blant de unge. Heldigvis er ikke barn så opptatt av kvaliteten på sporene, så lenge de finner noen. Laminerte ark med ulike dyrespor på er derfor blitt løsningen, og det virker å være like spennende som en ordentlig hare.

Bildet kan inneholde: anlegg, gren, tre, organisme, rektangel.

En givende vinter

Så langt i mitt praksisopphold har jeg opplevd kun ett undervisningsopplegg, vinter. Selv om det bare en én oppskrift på vinter-opplegget, er det aldri en lik dag. Med en ny klasse for hver gang blir det ulike spørsmål og svar som former aktivitetsdagen på sin egen måte. Når vi samtidig må reise til nye steder, er det spennende å se hvilke muligheter området vil gi oss. Naturen gir jo masse muligheter, og det er dette som er viktig for oss å vise barna.

Av Celina Nilsen Lundevik
Publisert 15. mars 2021 14:38 - Sist endret 15. mars 2021 14:38
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.