Ny hverdag og nye muligheter

En livslang drøm holder på å bli oppfylt ved muligheten jeg fikk hos Norsk Teknisk Museum (NTM). NTM er et museum for alle og inneholder mye mer enn man tenker. Du finner utstillinger om teknologi, industri, naturvitenskap, og medisin. Her skal vi jobbe med klima2+ utstillingen og formidling av klima endringer til et nytt publikum. Tusenvis av tanker og ideer svømmer inn i hodet mitt og jeg er klar for å vise hvor viktig klima er for meg, for oss og for de som ikke tenker på klima i det hele tatt.

Plakater fra Skolestreik for klima som inspirerte navnet til NTM bloggen

Plakater fra Skolestreik for klima som inspirerte navnet til NTM bloggen.

Enkelt start, men spennende fremtid

Hverdagen er annerledes på grunn av korona pandemien og vi får begynne vår praksis på ‘Teams’ før vi får noen muligheter til å møtes senere. Jeg og Tonje, min studievenninne som skal være med meg i praksis, mister ikke spenningen. Vi setter oss på hver våre små leiligheter og gjør oss klar for en ny utfordring. Våre veiledere fra NTM er to hyggelige personer som får meg til å senke skuldrene og lene meg litt tilbake i stolen. De introduserer forskjellige tema samt utstillingen som vi skal jobbe med. Det er superspennende arbeid, men samtidig ser jeg ut av vinduet og ønsker jeg kunne se alt de beskriver for meg selv.

En kunstig skog laget midt i klima2+ utstillingen

Prosjekter og diskusjoner

Utstillingen heter klima2+ og har vært på NTM siden i fjor. Vi ser den grundige arbeid de har gjort gjennom bildene fra våre to veiledere og blir kjempeglad av å se en stor representasjon av klima endringer. Klima2+ inneholder store aktører av klima endring, som mange ikke tenker på, fra tekstil industrien helt til teknologi og det nyeste iPhone. Jeg tenker allerede på ting jeg ville ha gjort litt annerledes og nye ting vi kunne legge i tillegg. Vi kan ikke besøke enda, på grunn av den muterte korona viruset, men uansett håpet er det siste man slipper. Vi får til slutt et nytt oppdrag fra våre veiledere som gir oss nye muligheter og et nytt formål.

Vårt ansvar og veien videre

Vi får ansvar for klima bloggen til NTM hvor vi skal skrive om hva vi synes er viktig for folk å vite om klima endringer. Vi må finne ut hvordan vi skal fremme vanskelige tema for de som liker ikke å høre om eller tror ikke på global oppvarming. Vi får redaksjonelt ansvar for innholdet til bloggen frem til slutten av praksisen vår, og vi blir enige om å skrive ting så enkelt som mulig. Vi vil være annerledes enn de andre klima bloggene ved å komme frem til tema som alle tenker, men kanskje ikke alle liker å snakke om. Jeg tenker på hvem jeg kan intervjuet, hvem jeg skal snakke med og hvordan jeg skal vise vårt nytt publikum at de gamle dager er langt bak oss. Jeg vet at det er et vanskelig oppdrag, men jeg er her for å oppfylle min livslang drøm om å være den endringen jeg ønsker å se i verden.

Av Marianna Khodabandehlou
Publisert 15. mars 2021 10:50 - Sist endret 15. mars 2021 10:50
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.