Hvordan skriver man en klimablogg?

Det er ikke lett å formidle et så stort tema som klima, når de fleste ikke hører etter.

Snø og is i skog.

Snø og is midt på skogen i Hauketo.

Det er ikke lett å skrive om noe som folk ikke liker å høre om. De fleste ser at klima er viktig for oss alle mens andre ikke forstår klima i det hele tatt. Vi har tenkt å intervjue folk som jobber tett med klimaformidling i Norge, men også i utlandet. Vi skal prøve å kontakte store klimatalsmenn som David Attenborough som kan hjelpe oss med å skrive de første innleggene for Norsk Teknisk Museum sin klimablogg. Vi må klare å nå alle de som tenker ikke om klima og besvare deres spørsmål om: Hvorfor skal jeg bry meg om klima?

Hva er Klima? – Første Innlegg på NTM Blogg

Klima er en viktig sak som alle må forstå og begynne å tenke mer på. Klima kan defineres som et værmønster vi observerer i lange perioder som gjennomsnittlig regnmengde, temperatur eller vindmønster. Klima i Norge er preget av kalde vintre og milde somre, hva synes du kommer til å skje hvis en dag, ble temperaturen 40 grader i sommeren? Kaos. Det beste for oss er når klima er stabilt over lange perioder slik at vi kan beskytte oss i forskjellige værtilstander. Vi har sett at temperaturen stiger allerede og vi må alle hjelpe til å stabilisere klimaendringer som kommer slik at vi kan beholde våre vanlige hverdager.

I det første innlegget i klimabloggen for NTM, skriver vi om hvorfor det er farlig å tenke at noen grader mer i februar betyr ikke så mye, litt mindre snø og mer regn? Null stress for noen! Men når vi ikke kan stå på ski lenger og store deler av fjorden forsvinner fra enorme mengder regn, da skal noen ta det mer seriøst. Mennesker bryr seg vanligvis om ting som berører dem direkte og ikke om ting som ikke skader dem umiddelbart. I bloggen skriver vi også om hvordan familien vår takler klimaforandring som en del av forrige generasjonen. De forstår ofte ikke helt hvorfor vi stresser om noe som har ikke skjedd ennå, men de stoler på tall og forskning som viser at de små endringer de opplever nå, kommer til å bli verre og verre for oss i fremtiden.

Regn i Oslo sentrum
Regnværsdag i Nationaltheatret. Hva skjer hvis det slutter aldri å regne?

Elbil – Andre Blogginnlegg

Neste innlegget som er nesten ferdig skrevet skal handle om elbil og hvordan de påvirker klima. Elbil er ikke verdens topp løsning på alternativ transport, men det er det beste vi har akkurat nå. Vi undersøker hvordan de batteriene er laget, hvordan de skader miljøet og hvor vanskelig det er å resirkulere de. Vi ønsker å gi folk det helhetlige bildet om elbil, hvorfor de har null utslipp lokalt, men også hvordan batteriene er laget av ikke bærekraftige ressurser. Vi viser til andre muligheter for transport og hvordan de kan bli bedre i fremtiden.

Bloggen vår heter jo «fredager for fremtiden» siden vi oppdaterer bloggen hver fredag og vi diskuterer om verdens fremtiden. Vi ble inspirert av en plakat fra Norsk Teknisk Museum sin samling fra skolestreiken for klima som skjedde i mars 2019 og som tok utgangspunkt i Greta Thunbergs skolestreik på fredager.

Bloggen fortsetter og de neste innleggene som følger skal ha intervjuer fra norske og internasjonale aktører som har bidratt til formidling av klima til forskjellige generasjoner. I tillegg, skal vi lære mer om hvordan vi som studenter og unge forskere kan bli flinkere til formidling av kunnskap om klimakrisen. Vi skal lære mer om hvordan vi skal fremme de klimaspørsmålene, til både eldre og unge som ser på klima som «nestemann sitt problem» og hvorfor de må bry seg om klima hvis de ønsker å være en del av fremtiden.

Av Marianna Khodabandehlou
Publisert 23. apr. 2021 09:31 - Sist endret 23. apr. 2021 09:31
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.