Fra lek til alvor – når systemet kollapser

Med hjelp av en enkel og morsom øvelse skal vi forsøke å lære barn om naturens fantastiske samspill.

Park, elv, trær, gress

Det nærmer seg slutten på vårt opphold hos Besøkssenter Våtmark Oslo. Takk for oss!

Bli-kjent-øvelser kan være både gøy og slitsomt. Navnelek, speed-friending og zip-zap-boing er klassikere man ikke kommer unna. For å bygge tillit og styrke bånd bruker mange en øvelse hvor man skal stå rygg mot front og lene seg på lårene til den bak seg. Resultatet er en ring der grunnmuren bygges på støtte fra de rundt. Hvis noen faller ut av samspillet mister resten støtten sin og systemet kollapser. Slik er det ofte i naturen også.

lek, mennesker
Illustrasjon: Inger Lise Belsvik (NINA.no)

I naturen henger ting sammen. For at frukt og grønnsaker skal vokse, må plantene pollineres av bier. Når planter utsettes for insektmiddel, kan rovfugler som lever av småfugler som spiser insekter bli truet. Naturens dominoeffekter kommer av at levende organismer lever sammen i økosystemer.

Et økosystem omfatter alle organismene som lever på et sted, og det miljøet de lever i. Begrepet er bredt: en liten vannpytt er et økosystem, og en hel skog er et økosystem. I en skog er trær, larver, fugler, ekorn, harer, rever og elger det vi kaller økosystemets levende faktorer. De ikke-levende delene av skogen kan være jordsmonn og lysforhold. Alle organismene som lever sammen i et økosystem danner en næringskjede, eller et næringsnett. Vi sier at en organisme er «over» en annen organisme i en næringskjede dersom den spiser den andre. Et eksempel på en næringskjede kan være at insekter spiser planter, småfugler spiser insektene, og større fugler spiser småfuglene. Når fuglene dør, brytes de ned til stoffer som plantene kan benytte seg av for å vokse og drive fotosyntese. Slik fullføres sirkelen.

Når et ledd i næringskjeden forstyrres, kan det få store konsekvenser. Over 75% av alle verdens dyr er insekter (Semb-Johansson, 2019), og disse sørger for at vi får frukt og grønnsaker ved å pollinere plantene. Det betyr at mange munner, både hos dyr og mennesker, mettes av insekter både direkte og indirekte. Problemet er at over 40% av insektartene i verden er i tilbakegang (Foli, 2019). På grunn av menneskelig aktivitet reduseres insektenes leveområder.

Hvordan kan vi bruke lek til å lære barn om slike sammenhenger i naturen?

I øvelsen vi skal bruke, kan vi for eksempel dele en gjeng 4-klassinger opp i bier, planter, rådyr, gauper og mennesker. Når de har stilt seg opp i ring slik som figuren over viser, sier vi at eleven(e) som fikk utdelt bie-tittel skal trekke seg ut av ringen. Ringen vil, etter all sannsynlighet, falle sammen. Da blir det både lek og latter samtidig som barna forhåpentligvis skjønner poenget med øvelsen. Uten biene i grunnmuren påvirkes de andre leddene i ringen. Når plantene ikke pollineres, får ikke rådyret nok mat, gaupene får ikke nok byttedyr, og vårt eget matfat vil endre seg drastisk.

Referanser:

Foli, A. (12.februar 2019). Forskere frykter katastrofal kollaps i naturens økosystemer. aftenposten. https://www.aftenposten.no/verden/i/jPWjV0/forskere-frykter-katastrofal-kollaps-i-naturens-oekosystemer.

NINA - Aktivitet 15 - Økosystemlek. (2021). Norsk institutt for naturforskning. https://www.nina.no/V%C3%A5re-fagomr%C3%A5der/Arter/Fjellrev/Undervisningsopplegg-om-fjellrev/2-DEL-Fjellreven-i-%C3%B8kosystemet/Aktivitet-15-%C3%98kosystemlek

Semb-Johansson, A. (29.august, 2019). Insekter. Store norske leksikon. https://snl.no/insekter

Av Hanna Myhre Walbækken
Publisert 2. juni 2021 10:13 - Sist endret 2. juni 2021 10:13
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.