Har du et ønske om å bli ”hotelleier”?

Sommertiden nærmer seg, og det samme gjør varmen. Vanligvis er dette tiden for sydenturer og hotellopphold i varmere strøk. Men selv når en pandemi setter stopper for reisingen, kan vi heller flytte hotelloppholdet hjem. Hotellet jeg nevner er nødvendigvis ikke for oss, men for noen litt mindre. Kanskje din store drøm har vært å være hotelleier, eller du bryr deg om miljø og natur, eller rett og slett bare elsker honning? Da kan birøkt være noe for deg. Dette kan gjøre en ellers tom og stille hage, litt mer livlig.

Birøtker, bikuber

Slik kan en ”hotelleier” se ut. Foto: REVOLT/ Unsplash, 2019.

Hotellvirksomheten starter med selve hotellet

På mange måter kan dette bikube-hotellet sammenlignes med en skyskraper. Som alle andre bygninger, trenger hoteller også et godt fundament. En palle, krakk eller benk gir god stabilitet til videre bygging og gjør klart for at første etasje kan ferdiggjøres. Før vi går videre trenger hotellet en inngang, uten denne blir det ingen gjester. Et gitter med en flyhullsåpning er tingen, og sørger også for at det blir god lufting av hotellet. Dette kalles bunnbrettet [1].

bikube oppbygning
Bikube versus hotell. Illustrert av Sandra K. S. Bryne (2021).

Videre er det viktig å tenke på rammen. Denne skal tåle vær og vind, og samtidig holde gjestene på innsiden trygge og tørre. Denne første etasjen er en kasse kalt yngelrommet. Dette er hvor bielarvene og dronningen oppholder seg. Dronningen legger eggene her, og passer på barna sine. En skulle gjerne tenke seg at dronning burde fått den flotteste takleiligheten, men slik er det altså ikke. Her er etasjen delt opp i celler og tavler, tilsvarende rom og ganger. Et steg lenger opp kommer ”taket” til førsteetasjen, dette er dronninggitteret. Dette passer på at dronningen ikke forlater barna sine, samt at hun ikke legger egg i andre etasjer, da de andre etasjene har ”dronningforbud”. Dette gitteret har likevel åpninger store nok til at de resterende biene kan komme på besøk.

Hotellets andre etasje er kalt skattekassen. Denne er inndelt i 10 tavler (ganger) med ”vegger” laget av voksplater. På dette hotellet må gjestene faktisk lage sine egne rom ut fra voksen i tavlene. Heldigvis er alle gjestene gode ”snekkere” og lager identiske sekskantede rom av god kvalitet. Taket til andre etasjen består av et dekkbrett med et hull som lar biene fly ut, men ikke tilbake igjen. Den siste delen av hotellet er selve toppen. Her sørger overpakningen og taket for isolasjon og beskyttelse mot været. Når taket er plassert er hotellet ferdig, og klart for å innvies.

Alternativt hotell

Hvis dette hotellet er litt i dyreste laget, eller tiden ikke er på din side, er det heldigvis flere andre måter å hjelpe våre små skapninger. Det er heller ingen grunn til å frykte at hotelleierdrømmen ikke blir oppfylt, da du kan kjøpe et insekthotell i stedet. Dette hotellet har mange åpne rom for ulike insekter. Og så generøs som du er koster disse rommene ingenting for gjestene å bo i, men til gjengjeld gir insektene oss mange tjenester tilbake(spesifisere). Tjenester som mat får vi fra på grunn av pollinerende insekter, nedbrytere hjelper naturen og snylteinsekter utrydder skadelige insekter [3]. I tillegg til å drive insektshotell er det et bonus om gjestene har en stor hage med mange ulike blomster i.

Insektshotell på trestamme
Insektshotell. Foto: Tania Malréchauffé / Unsplash, 2019.

Vinterstid

Når høysesongen er over er det ikke like travelt på ”hotellet”. Nå begynner det å bli kaldere og det frister ikke så mye for biene å være ute. Da er det deilig å holde seg inne i varmen og kose seg. Men selv om høysesongen er over er det fortsatt viktig at gjestene får servert mat fra vintermenyen. Derfor bytter hotellet ut matmenyen og serverer gjestene sukkerlake istedenfor honning, slik de får på sommeren. Sukkerlaken syntes gjestene smaker likedan som nektaren, og gjør biene godt på vinteren. Honning inneholder stoffer som kan hope seg opp i tarmen deres, noe som sukkerlaken ikke har [2]. Når kulden setter inn og menyen er fornyet, er det tid for en velfortjent vinterferie.

Kilder:

[1] Sommerstad, T. & Åsen, E. (2011). INTRODUKSJON TIL økologisk BIRØKT. Norges Birøkterlag. Fra https://norbi.no/documents/2019/11/introduksjon-til-okologiskbirokt.pdf/

[2] Gjessing, T. & Kirkevold, R. R. (2020). Den lille boken om BIER (s. 67-68). Norges Birøkterlag.

[3] Semb-Johansson, Arne: insekter i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 12. mai 2021 fra https://snl.no/insekter Bilder: Revolt (2019). Hentet fra URL: https://unsplash.com/photos/QJfew6cDpR4 Bryne, S. (2021). Bilde illustert av Malréchauffé, T. (2019). Hentet fra URL: https://unsplash.com/photos/DvIy9DbEZsc

Av Sandra K. S. Bryne
Publisert 1. juni 2021 15:08 - Sist endret 1. juni 2021 15:08
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.